Mnoho ľudí si myslí, že jediné, čo potrebujú preto, aby boli úspešní, je dostať ten jeden skvelý nápad. Prvý problém s týmto spôsobom myslenia je ten, že ľudia neurobia úplne nič, pretože stále iba čakajú na to, kedy dostanú nejaký úžasný nápad. Druhý problém je ten, že keď už nejaký nápad dostanú, ochraňujú ho ako to najväčšie tajomstvo.
Ja ti poviem jedno tajomstvo. Mať skvelý nápad nestačí.
Jeden nápad, desiatky prevedení
Keď povieš 10 tímom, aby postavili nové ultraľahké lietadlo, každý z tých tímov postaví úplne iné lietadlo. Áno, podľa všetkého bude mať lietadlo každého z tých tímov krídla a každé bude mať aj motor, ale v mnohých podstatných veciach a tisíckach drobných detailov sa budú tie lietadlá enormne líšiť.
Potom tak isto platí, že keď zadáš 10 rôznym tímom, aby vytvorili novú web stránku s funkcionalitou online zoznamky, každá z daných web stránok bude iná. Áno, každá stránka bude obsahovať funkcionalitu prihlásenia sa a vytvorenia svojho profilu a každá bude obsahovať nejakú formu vyhľadávania alebo prezerania profilov, ale opäť sa dané web stránky budú líšiť v tisíckach detailov, vďaka čomu niektoré z nich budú úspešné a iné nie.
Samotný nápad, nech je akokoľvek skvelý a jedinečný, úspech nezaručuje. Čo je to najpodstatnejšie, je prevedenie daného nápadu. To je aj dôvod, prečo nie je možné si dať žiadny nápad patentovať. Čo je možné dať si patentovať ochrannou známkou je konkrétne prevedenie nápadu.
Hlavne na Slovensku a v Čechách stále prevláda takzvané myslenie nedostatku (scarcity mindset). Každý sa obáva toho, že niekto iný od neho ukradne jeho nápad a zarobí na ňom ešte skôr, ako to stihne daný človek, ktorý ten nápad dostal. Tak to ale nefunguje. Pozrime sa na to prečo.
9 dôvodov, prečo nemá význam držať svoj nápad na podnikanie v tajnosti
1. Vytvoriť nový trh je finančne náročné
Prísť na trh s úplne novým produktom alebo vytvoriť úplne nový trh, ktorý doteraz neexistoval, nie je jednoduché a ani lacné. Je jednoduché predať ľuďom paplóny, pretože každý človek paplóny pozná a používa. Príď s novým nápadom ako napríklad paplón s dierou a aj keď tvoj nápad je unikátny a originálny a aj keď vlastníš všetky možné patenty, dané paplóny bude veľký problém predať, pretože ľudia daný produkt nepoznajú a nedôverujú mu. Preto budeš musieť vynaložiť veľké finančné prostriedky na propagáciu, reklamu a marketing.
2. Nepotrebuješ byť originálny, aby si bol úspešný
Nepotrebuješ prísť s niečím unikátnym ako prišiel napríklad Tinder alebo Uber. Stačí, že začneš robiť niečo, čo robia úspešne (a so ziskom) iní a postupne sa staneš úspešným aj ty.
To, že niekto predáva na trhu kvety, ešte neznamená, že keď tam začneš predávať kvety aj ty, že nič nezarobíš. To, že niekto píše svoj blog o online marketingu ešte neznamená, že to nemôžeš robiť aj ty a že nikdy nebudeš s daným blogom úspešný.
S týmto som mal veľakrát problém aj ja sám. Dostal som nápad a stačilo, že som pri googlení našiel jednu stránku alebo jedného človeka, ktorý sa tomu už venoval, a úplne ma to demotivovalo a o projekt som stratil záujem. Chyba. To, že niekto niečo robí, neznamená, že to nemôžeš robiť aj ty. Môžeš, a dokonca sa môžeš stať ešte úspešnejším. Byť prvým je iba dočasné. Nikto nezostane prvým navždy. Ani ty, ale ani tvoja konkurencia.
3. Ak je tvoj nápad dobrý, skôr či neskôr ťa niekto začne kopírovať
Áno, pokiaľ svoj nápad udržíš v tajnosti, môžeš byť ten prvý, kto príde s niečím naozaj prevratným. To ti ale nezaručí úspech z dlhodobého hľadiska. Facebook nebol prvou sociálnou sieťou. iPhone nebol prvý dotykový telefón. Tesla nie je prvá automobilka, ktorá začala vyrábať autá na elektrický pohon.
Tinder bol síce prvou aplikáciou, ktorá využila nový systém „párovania“ ľudí jednoduchým potiahnutím prstu. Myslíš si ale, že Tinder je stále jediný, ktorý danú funkcionalitu používa? Existujú desiatky, ak nie stovky aplikácií, ktoré kopírujú to, s čím prišiel Tinder ako prvý, a taktiež majú úspech. To, že neboli prví, ktorí s daným nápadom prišiel, nikoho nezaujíma. Áno, Tinder je úspešný, ale tak isto aj mnohé iné aplikácie s podobným nápadom.
4. Väčšina ľudí je lenivých a s tvojim nápadom neurobia úplne nič
Aj keď budeš mať ten najlepší nápad na svete a zverejníš ho, drvivá väčšina ľudí sa na to vykašle. Prečo? Pretože urobiť z nápadu reálny, fungujúci biznis vyžaduje veľké množstvo energie, sústredenia a práce. A vieš čo? Väčšina ľudí je lenivých a hľadá skratky. Prečo sa tak darí kasínam a lotériám? Pretože každý chce „vyhrať“ ihneď, ale väčšina preto nie je ochotná urobiť nič.
5. Mentalita nedostatku ťa bude brzdiť v rozvoji
Strach o to, že niekto tvoj nápad ukradne ťa bude zbytočne brzdiť vo všetkom, čo robíš. Ak chceš o svojom nápade niekomu povedať, musíš s ním podpisovať dohodu o mlčanlivosti, pretože nikomu nedôveruješ. Myslíš ale, že ten človek ti potom úprimne poradí alebo pomôže, keď mu takto dávaš najavo, že mu nedôveruješ?
Investori – úspešní ľudia s kopou peňazí – dohody o mlčanlivosti doslova nenávidia. Prečo? Pretože rozumejú tomu, že samotný nápad k úspechu ani zďaleka nestačí. Žiadny investor nie je ochotný investovať do samotného nápadu bez toho, aby videl aj jeho prevedenie v praxi a bez toho, aby videl, kto za daným projektom stojí. Pokiaľ si voľakedy sledoval televíznu reláciu Deň D na Českej televízii, možno vieš, o čom hovorím.
6. Tvoj nápad na 99.9% nie je unikátny
Stalo sa mi mnoho a mnoho krát, že prišiel za mnou klient s tým, že dostal skvelý nápad. A skoro vždy, potom, ako som si daný skvelý nápad vypočul, som klientovi povedal o nejakej zahraničnej web stránke, ktorá funguje presne na tom istom princípe.
Doplnené 25. septembra 2017: To isté sa stalo iba nedávno aj mne. Napadlo mi vytvoriť službu, ktorá pomôže ľuďom dosiahnuť svoje ciele efektívnejšie a keď som o tom povedal svojmu mastermind kamošovi Andrejovi, povedal mi o obrovskom medzinárodnom projekte, ktorý funguje presne na tom istom princípe.
Toto je dobré! To, že niekto už daný nápad vymyslel a že daná stránka alebo firma funguje, znamená, že daný nápad je reálne možné speňažiť. Skôr by som sa obával toho, ak niekto niečo vymyslí a googlením nenájde ani jednu stránku s podobným zameraním alebo nápadom. Zvyčajne to totiž neznamená, že nikto doteraz daný nápad nedostal, ale znamená to, že daný nápad nie je profitabilný.
7. Nehľadaj unikátny nápad, hľadaj unikátny pohľad
Odlíšiť sa od konkurencie je dôležité. Nemusíš to ale robiť tým, že vymyslíš nejaký úplne nový produkt. Stačí, keď zoberieš nejaký starý problém a vyriešiš ho trochu iným spôsobom alebo sa naň pozrieš z trochu iného uhla.
Unikátny pohľad na daný problém ale nemusíš mať úplne na začiatku. Ten sa zvyčajne dostaví až neskôr, keď už budeš mať nos „namočený“ v biznise nejakú dobu a budeš mať nie len vedomosti, ale aj reálne skúsenosti z praxe. Preto, pokiaľ nemáš unikátny nápad a nemáš ani unikátny pohľad na vec, nemalo by ti to stáť v ceste. Začni na niečom pracovať a tvoj unikátny uhol pohľadu príde skôr či neskôr „sám od seba“.
8. Zameriavať sa na konkurenciu je strata času
Dajme tomu, že niekto ukradne tvoj nápad a začne robiť to isté, čo robíš aj ty. Tým, že sa budeš sústrediť na neho, sťažovať sa, písať mu negatívne komentáre a neustále kontrolovať jeho web stránku a to, čo robí, zbytočne budeš míňať svoju kreatívnu energiu negatívnym, deštruktívnym smerom. Vtedy, keď sleduješ svoju konkurenciu, nič netvoríš a tvoje podnikanie nerastie. Zatiaľ čo ty sleduješ svoju konkurenciu, ona maká a buduje svoj biznis a postupne ťa predbehne. Nie preto, lebo ťa kopíruje, ale preto, že ty si sa prestal sústrediť na svoje podnikanie a začal si riešiť podnikanie niekoho iného.
Zabudni na konkurenciu a jednoducho sa sústreď na seba a na svoj biznis. Ak ťa niekto začne kopírovať, môžeš sa potľapkať po pleci, pretože to znamená, že niečo robíš dobre. Tak v tom pokračuj a nestrácaj čas negatívnym myslením.
9. Ak svoj nápad zverejníš, umožníš ostatným, aby ti pomohli
Ťažko ti niekto poradí, keď nikomu nepovieš, čo máš v pláne. Ale akonáhle svoj nápad zverejníš, ihneď máš šancu získať poradcov, mentorov, obchodných partnerov či zamestnancov.
Záver
Svoj nápad nemusíš vykričať úplne každému, ale držať ho úplne v tajnosti ti nijako nepomôže. Ideálne je svoj nápad zdieľať s úzkou, uzavretou skupinou ľudí, akú máme napríklad aj my tu v kurze Zarábaj Ako Pán™. Ak zverejníš svoj nápad, ostatní budú mať možnosť vyjadriť ich názor a tak nepriamo tvoj nápad vylepšiť. Taktiež, ak zverejníš svoj nápad, vybuduješ si u ostatných členov komunity rešpekt a dôveru. Potom začnú postupne aj oni zdieľať svoje nápady a myšlienky na ich vlastné projekty, čo môže opäť inšpirovať teba.
A čo ty?
Bolo zdieľanie tvojho nápadu pre teba v minulosti prospešné, alebo sa ti nevyplatilo?
– Lubo Jurík, 22. septembra 2017
(článok bol prvýkrát publikovaný 14. apríla 2016 na blogu Zarábaj Ako Pán™)