Čo ma inšpirovalo k vytvoreniu online kurzu Zarábaj Ako Pán™
Bol január 2015 a už vyše rok som žil ako digitálny nomád v Ázii. 95% mojich príjmov tvorila práca pre klientov – tvorba a správa web stránok, tvorba logotypov, kompletných firemných identít a tlačovín, a v zásade všetko, čo moji klienti pre svoj tradičný či online biznis potrebovali.
Tvoriť web stránky a grafiku ma bavilo. Živil som sa tým už od roku 2006, kedy som skončil strednú školu a začal podnikať. Bol som v tom dobrý a moji klienti boli s mojou prácou spokojní. Jedna vec mi však prekážala čím ďalej tým viac. Zarábal som málo.
Freelancer, ktorý stále zarába málo
Keď chceš ako freelancer zarobiť viac peňazí ako aktuálne zarábaš, máš 2 možnosti: buď získaš viac zákaziek, alebo zvýšiš svoje ceny. Obe však majú svoje nevýhody.
Zvýšiš svoj príjem získaním väčšieho počtu zákaziek
Áno, keď získaš nové zákazky, nakoniec zarobíš viac peňazí. Problém je však v tom, že tie zákazky niekto aj musí urobiť. Čím viac zákaziek získaš, tým viac práce musíš vykonať a tým máš menej voľného času.
Ak v priemere urobíš 3 web stránky za mesiac a za 1 web zoberieš napríklad 200 €, zarobíš v daný mesiac 600 €. Ak na nasledujúci mesiac získaš zákazky na 6 web stránok, zarobíš síce dvakrát toľko, ale musíš toho aj dvakrát toľko urobiť. To znamená, že budeš mať dvakrát menej voľného času robiť to, čo ťa skutočne baví.
Zvýšiš svoj príjem zvýšením svojich cien
Aj zvýšiť svoje ceny je možnosťou. Musíš ale brať do úvahy fakt, že ceny sa nedajú zvyšovať do nekonečna. Keď svojim klientom zvýšiš ceny bez toho, aby si zvýšil aj hodnotu toho, čo prinášaš, skôr či neskôr od teba odídu a nájdu si niekoho iného.
Pritom s tvojimi službami mohli byť dlhodobo spokojní. Ak ale zdvihneš svoje ceny na úroveň, ktorá sa im zdá privysoká, začnú sa obzerať po niekom inom. Na Slovensku, kde je väčšina malých podnikateľov na ceny veľmi citlivá, to platí dvojnásobne.
Z freelancera na majiteľa firmy
Došlo mi, že ako freelancer nikdy nebudem zarábať toľko, koľko by mi stačilo na pohodlný život. Nie som náročný. Nepotrebujem jachty a vily. Chcem mať ale dostatok finančných prostriedkov na to, aby som si mohol dovoliť žiť kvalitný, plnohodnotný život bez toho, aby som sa musel stresovať ohľadom toho koľko niečo stojí a či si niečo môžem dovoliť.
Ako freelancer budeš vždy obmedzený. To, koľko zarobíš, bude mať vždy strop. Ak sa ti však podarí vybudovať firmu a najať zamestnancov, tvoj príjem porastie. V tom prípade už však nebudeš freelancerom, ale majiteľom firmy.
Bohužiaľ v dnešnej dobe nie je jednoduché vybudovať firmu v oblasti dizajnu či web dizajnu. Prečo? Pretože na to, aby si mohol vybudovať firmu, potrebuješ najať kvalitných ľudí, ktorých musíš byť schopný aj zaplatiť.
Môj neúspešný pokus o vybudovanie webdizajnérskej firmy
Predstav si, že sa rozhodneš vybudovať svoju webdizajnérsku firmu. Potrebuješ teda najať niekoho, kto bude pre teba robiť web stránky alebo grafiku. Toho človeka vyškolíš a naučíš ho konať samostatne. Lenže on si skôr či neskôr uvedomí, že keby si tie zákazky zohnal sám, zarobil by podstatne viac ako zarába u teba. A tak potom, ako sa od teba naučí všetko potrebné, jednoducho odíde a začne podnikať sám.
Svoju firmu som sa takto snažil vybudovať niekoľko rokov. Jediné, čo som však získal, bola konkurencia, ktorú som si sám zaškolil, a ešte jej za to aj zaplatil.
Druhý dôvod, prečo sa mi nikdy nepodarilo vybudovať webdizajnérsku firmu je fakt, že ceny za tvorbu web stránok posledných 5-7 rokov neustále klesajú. Aby som si udržal zamestnancov vo firme, musel by som im platiť podstatne viac ako som si mohol dovoliť. Na to by som však musel svojim klientom účtovať podstatne viac ako som im fakturoval, a to s klesajúcimi cenami jednoducho nebolo možné.
Vďaka tomu som sa dostal do situácie, kedy som aj po rokoch stále robil pre klientov všetko sám. Klienti boli spokojní a mal som veľa práce, ale moje príjmy sa nijako nezvyšovali. Okrem toho, robiť veci pre klientov ma po desiatich rokoch omrzelo. Baví ma robiť na vlastných projektoch. Robiť to, čo chcem; nie to, čo musím.
Vedel som, že musím niečo zmeniť. Vedel som, že musím získať iný zdroj príjmu. Áno, freelancing a práca pre klientov mi umožňovali žiť život digitálneho nomáda. Žiť na tropických plážach Thajska či Srí Lanky, alebo vo veľkomestách ako Kuala Lumpur v Malajzii či Busan v Južnej Kórei. Slobodu lokality som dosiahol, chýbala mi však sloboda finančná.
Z blogera na affiliate marketéra
O pasívnom príjme som vedel už dlho. Aktívne som sa však venoval iba affiliate marketingu na svojom blogu, kedy som začal do článkov pridávať affiliate odkazy predovšetkým na letenky, ubytovanie a knihy. Odporúčal som to, s čím som mal ja sám dobré skúsenosti, a keď niekto cezo mňa nakúpil, získal som províziu.
Problémom je, že takáto forma affiliate marketingu ti veľa nezarobí. Na to by si musel mať tisícky a tisícky návštev denne, a tie som ja nemal. Fakt, že píšem dlhé články, ale nepublikujem tak často, tomu takisto neprospieval.
Z freelancera na tvorcu online kurzov
Tým, že som žil v Ázii ako digitálny nomád, sa o mňa začali zaujímať rôzne slovenské médiá. A čím viac ľudí o mne vedelo, tým som dostával viac emailov a všemožných otázok. Niektoré otázky sa ale časom začali opakovať. „Ako si zarábaš?“ „Aký je život v Thajsku?“ „Ako cestovať dlhodobo za málo peňazí?“ „Ako sa dá zarobiť cez internet? Dokážem to aj ja?“
Dovtedy som žiadny informačný produkt nevytvoril, no postupne som začal uvažovať nad vytvorením svojho vlastného online kurzu. Vedel som totiž, že pasívny príjem je ten najlepší spôsob dosiahnutia finančnej nezávislosti. Keď som premýšľal nad tým, čo ovládam, napadlo mi digitálne nomádstvo a dlhodobé cestovanie, a práca a zarábanie cez internet.
Najlepší spôsob dosiahnutia finančnej nezávislosti je pasívny príjem.
V apríli 2015 som teda zakúpil domény cestujakopan.sk a zarabajakop.sk. Cestuj Ako Pán™ mal byť online kurz, ktorý mal ľudí naučiť ako cestovať dlhodobo a za menej peňazí. V tom čase som už mal s cestovaním bohaté skúsenosti a vedel som, že ľuďom budem mať čo povedať.
Zarábaj Ako Pán™ mal byť online kurz, ktorý mal ľuďom pomôcť so zarábaním cez internet. Vedel som, že nie som žiadny internetový milionár. Tiež som ale vedel, že som už viac ako rok úspešne zarábal iba zo svojho laptopu, a že za desať rokov podnikania cez internet som nazbieral mnoho vedomostí a skúseností s rôznymi spôsobmi zarábania cez internet.
Ako otestovať svoj nápad
Stále to však boli iba nápady. Potreboval som ich otestovať, a tak som o dva mesiace neskôr na obe domény nainštaloval „Comming soon“ stránku. V slovenčine „Stránka v príprave“ je jednoduchá web stránka, ktorá obsahuje 3 základné časti:
- Názov projektu a/alebo jeho logo
- Popis projektu, ktorý vysvetľuje, o čom je daný projekt
- Jednoduchý formulár, ktorý umožní záujemcom prihlásiť sa na odber noviniek týkajúcich sa daného projektu
Vytvoril som aj Facebook stránky Cestuj Ako Pán™ a Zarábaj Ako Pán™, ktoré som zdieľal na svojom súkromnom Facebook účte. Odkazy na svoje nové projekty som pridal aj na svoj blog Sám Sebe Pán™ – na podstránku Moje projekty a do hlavného menu. Okrem toho som ich nijako inak nepromoval, ani neplatil za reklamu.
O ďalšie dva mesiace neskôr, v auguste 2015, som už mal jasnú predstavu. Na oba projekty sa mi totiž začali nahlasovať ľudia. To znamenalo, že majú záujem. Že chcú, aby som vytvoril online kurz Cestuj Ako Pán™ – ktorý ich naučí cestovať dlhodobo a za menej peňazí. Ale taktiež že chcú, aby som vytvoril online kurz Zarábaj Ako Pán™ – ktorý ich naučí ako začať so zarábaním cez internet.
Vidieť reálny záujem ľudí o moje potenciálne kurzy mi dodalo guráž nevyhnutnú k tomu, aby som sa pustil do práce. Najskôr som sa však musel rozhodnúť, ktorý z týchto projektov vytvorím ako prvý. Už si nepamätám presne prečo, no nakoniec som sa rozhodol ako prvý vytvoriť online kurz Zarábaj Ako Pán™. Kurz Cestuj Ako Pán™ som mal v pláne vytvoriť hneď potom. To som však ešte netušil, koľko si tvorba online kurzu vyžaduje času a energie.
Ako som vytvoril online kurz Zarábaj Ako Pán™
V auguste 2015 som začal pracovať na obsahu kurzu Zarábaj Ako Pán™. Spísal som všetky témy a vytvoril niekoľko návrhov štruktúry kurzu.
V októbri 2015 som poslal záujemcom o môj kurz email s anketou, v ktorej som sa ich opýtal, o aké témy majú najväčší záujem. To mi pomohlo zistiť, na čo sa sústrediť a čo som mohol v prvej verzii kurzu vynechať.
Umelý deadline a prvé spustenie predaja
Mal som pocit, že čím dlhšie som na kurze pracoval, tým viac bolo potrebné toho urobiť. Vedel som však, že kurz nemôžem pripravovať a pripravovať a nikdy ho nespustiť. V decembri som sa preto rozhodol, že kurz spustím v polovičke januára 2016.
Keďže času som mal málo, musel som kurz okresať tak, aby bol 17. januára v prezentovateľnej podobe. Mal som prečítanú knihu Launch od Jeffa Walkera (affiliate odkaz) a rozhodol som sa urobiť prvé spustenie viac-menej podľa jeho návodu.
V pondelok 11. januára 2016 som dal ľuďom na mojom zozname zadarmo prístup k prvej lekcii z môjho kurzu. V stredu a v piatok som im potom poslal prístup k ďalším dvom lekciám. V nedeľu 17. januára som spustil predaj kurzu, ktorý však bolo možné si zakúpiť iba do stredy 20. januára. Plná cena kurzu bola nastavená na 97 €, no keďže kurz bol iba v prvej verzii, stále nie úplne dokončený, záujemcom som ho ponúkal s 50% zľavou iba za 48,50 €. O tri dni neskôr som predaj uzavrel a do kurzu nebolo možné vstúpiť.
Prvé spustenie predaja bolo pre mňa veľkým úspechom. Kurz si spolu zakúpilo 21 ľudí. Za 3 dni predaja som teda zarobil 1018,50 €. Konverzný pomer môjho vtedajšieho emailového zoznamu bol skvelých 9,90%. To znamená, že môj kurz si kúpil skoro každý desiaty človek na mojom zozname.
Pri prvom spustení bolo možné zaplatiť buď platbou cez PayPal, alebo cez bankový prevod. Pri platbe cez PayPal získal daný človek prístup ku kurzu ihneď; pri platbe cez bankový prevod prístup získal až po manuálnom potvrdení prijatia platby.
Uzatvorený kurz a jeho aktualizácia a doplnenie
Od 20. januára až do 1. mája 2016 nebolo možné si môj kurz zakúpiť. Za ten čas som pracoval na jeho vylepšovaní a na dopĺňaní jeho obsahu.
Uvedomil som si, že som vytvoril nie jeden, ale rovno dva kurzy. Tie boli síce spoločne previazané, ale bolo lepšie, ak by boli vizuálne oddelené. Tak vznikol kurz Rob Weby Ako Pán™ – online kurz, ktorý ti za pomoci videonávodov ukáže, ako si môžeš jednoducho vytvoriť svoju vlastnú, profesionálne vyzerajúcu web stránku.
Do kurzu som pridal aj možnosť zaznačiť si, ktoré lekcie si už dokončil, a vidieť tak svoj progres celým kurzom; sekciu zliav a špeciálnych ponúk iba pre členov kurzu; inšpiratívne citáty; vytvoril súkromnú Facebook skupinu iba pre členov kurzu; a spustil verejný blog Zarábaj Ako Pán™.
Druhé spustenie predaja
Pri druhom spustení som opäť nasledoval rady Jeffa Walkera z jeho knihy Launch. Opäť som záujemcom na mojom zozname poskytol prístup k trom lekciám z kurzu. Tentokrát som ale vybral iné lekcie, ktoré som veril, že sú pre začiatočníkov hodnotnejšie. Cena kurzu už bola plných 97 €, a za kurz sa už dalo zaplatiť priamo platobnou alebo kreditnou kartou, alebo online bankovým prevodom. Platbu cez PayPal som zrušil.
Zo 409 ľudí na mojom zozname si kurz zakúpili iba traja ľudia. To znamenalo konverzný pomer menší ako 1%. Oproti prvému spusteniu som bol sklamaný.
Nízke predaje boli podľa všetkého spôsobené niekoľkými faktormi. Za prvé, cena bola dvojnásobná. No za druhé, tentokrát som sa rozhodol kurz po pár dňoch predaja neuzavrieť. Ľuďom teda chýbala motivácia konať ihneď, pretože inak prišli o možnosť stať sa členom kurzu neskôr.
Festival Digitálnych Nomádov Bojnice 2016
Pod hlavičkou Zarábaj Ako Pán™ som spolu s Editou Bednárovou a jej Hajcman Coworking zorganizoval Festival Digitálnych Nomádov Bojnice 2016 – prvé oficiálne stretnutie digitálnych nomádov na Slovensku. Z podujatia vzniklo 6 polhodinových videoprednášok, ktoré sa stali exkluzívnym bonusovým obsahom kurzu Zarábaj Ako Pán™.
Vznik kurzu Predávaj Ako Pán™
Na Festivale Digitálnych Nomádov som prednášal o tom, ako optimalizovať svoju predajnú stránku pre zvýšenie predajov. Aj na základe tejto prednášky som ešte v ten istý mesiac vytvoril online kurz Predávaj Ako Pán™, ktorý sa taktiež stal bonusovou súčasťou hlavného kurzu Zarábaj Ako Pán™.
Obrovské zmeny obsahu a funkcionality kurzu
Od augusta do novembra 2016 som sa venoval obsahu kurzu, zjednodušeniu jeho štruktúry a zvýšeniu funkčnosti. Zakúpil som nový mikrofón, ktorý podstatne zvýšil kvalitu zvuku vo videonávodoch. Na ich tvorbu som totiž dovtedy používal mikrofón z webkamery môjho laptopu, ktorý mal naozaj otrasný zvuk.
Taktiež som kompletne prerobil funkcionalitu záznamu dokončených úloh a grafov zobrazujúcich aktuálny progres členov kurzu. Pridal som sekciu Rebríčky, v ktorej môžu členovia vidieť ako si v kurze počínajú v porovnaní s ostatnými členmi.
Vznik videosérie Máš na to byť digitálnym nomádom
V septembri 2016 som vytvoril a spustil predaj videosérie Máš na to byť digitálnym nomádom. Ide o sériu piatich videí, v ktorých otvorene a bez servítky hovorím o výhodách a nevýhodách digitálneho nomádstva.
Cenu videosérie som nastavil veľmi nízko, iba na 5 €. Doteraz si však tento produkt zakúpilo iba 7 ľudí. To je pre mňa veľké sklamanie, nakoľko otázky, na ktoré vo videách odpovedám, sa ma neustále pýtajú množstvá ľudí.
Videoséria sa taktiež stala bonusovým obsahom hlavného kurzu Zarábaj Ako Pán™, a tak čas strávený jej tvorbou neľutujem. Okrem toho, tí, ktorí danou sériou prešli, boli s jej obsahom spokojní, čo ma nesmierne teší.
Zmena loga, sloganu a vizuálnej identity
V novembri som sa spontánne rozhodol zmeniť logo a vizuálnu identitu kurzu. Na starom logu mi časom začal prekážať symbol eura. Zelená farba, ktorá bola hlavnou firemnou farbou kurzu, mi zase prišla ako nie príliš elegantná. Urobil som preto nové logo so symbolom a sloganom, ktoré lepšie odzrkadľovali hlavnú myšlienku kurzu, a zmenil som aj hlavnú firemnú farbu.
50% vianočná zľava a reklamy na Facebooku a Google
Po zmene vizuálnej identity som sa rozhodol, že urobím akciu a kurz Zarábaj Ako Pán™ zlacním až o 50%. Zľavovať som pôvodne nechcel. Vždy som veril v to, že zľavy nie sú tým správnym marketingovým nástrojom, a že keď niekto tvoj produkt nekupuje, pretože sa mu zdá drahý, mal by si sa snažiť zvýšiť jeho hodnotu a nie dávať zľavy.
Presne o to som sa snažil po celý rok. Zvyšovať hodnotu môjho kurzu. A s plným presvedčením verím tomu, že kurz Zarábaj Ako Pán™ má aktuálne niekoľkonásobne väčšiu hodnotu ako 99 €, za ktorých ho momentálne predávam.
Problém je však to, že mnohí ľudia na Slovensku ešte stále nevedia, akú veľkú majú informácie hodnotu. Väčšina ľudí nemá problém dať 300 € za telefón, alebo 60 € za nové tenisky, pretože keď dávajú peniaze z ruky, do rúk im ide fyzický tovar. Keď ale platia za niečo digitálne, automaticky tomu dávajú menšiu hodnotu. Presne to je dôvod, prečo väčšina svetových marketérov predávajúcich digitálne produkty má na svojich predajných stránkach vizualizácie – obrázky zobrazujúce daný produkt ako niečo fyzické – či už je to CD, DVD alebo minimálne obrázok monitora či laptopu s videom.
Na Slovensku je tento fenomén ešte väčší. Stačí sa pozrieť na to, koľko ľudí ešte stále nelegálne sťahuje hudbu, filmy, knihy či softvér. V zahraničí pritom ľudia nemajú problém za digitálne produkty zaplatiť.
Keď som v januári 2016 spustil predaj kurzu s úvodnou 50% zľavou za 48,50 €, zarobil som 1 018,50 €. Od mája do októbra 2016 som kurz predával za plnú sumu – 97 € a neskôr 99 €, a spolu za ten čas zarobil 1 148 €. Za 6 mesiacov predaja kurzu v plnej sume som zarobil iba o 129,50 € viac ako za iba 3 dni predaja za polovičnú sumu. Teraz má kurz minimálne päťkrát takú hodnotu, akú mal pri prvom spustení. Chcel som ale vyskúšať, čo sa stane, ak kurz opäť zlacním a budem ho predávať s 50% zľavou.
Za 6 mesiacov predaja kurzu v plnej sume som zarobil iba o 129,50 € viac ako za 3 dni predaja kurzu s 50% zľavou.
21. novembra som upravil predajnú stránku, na ktorú som napísal, že 50% zľava platí iba do Vianoc. Začal som investovať do reklám na Facebooku a predaje sa začali hrnúť. V novembri som spolu predal 17 kurzov, zatiaľ čo v decembri som mal predajov až 22.
Koľko som zarobil za prvých 12 mesiacov od spustenia predaja
Mnoho z vás sa určite nevie dočkať práve tejto časti článku. „Koľko to vlastne ten Lubo zarobil na tom svojom kurze.“ Poďme si to teda spoločne bez zbytočného zdržovania spočítať.
- Pri prvom spustení v januári som predal 21 členstiev za 48,50 €, čím som zarobil 1 018,50 €.
- Vo februári som za 48,50 € predal 1 členstvo človeku, ktorý nestihol prvé spustenie predaja v januári.
- Pri druhom spustení v máji som predal 3 členstvá za 97 €, čo mi prinieslo 291 €.
- V júni som predal 1 členstvo v kurze Rob Weby Ako Pán™ za 29 €.
- V júli som predal 4 členstvá, ale jedno z nich bolo so zľavou, ktorú som ponúkol exkluzívne iba návštevníkom Festivalu Digitálnych Nomádov Bojnice 2016. Spolu som v ten mesiac zarobil 368 €.
- V auguste som mal iba 1 predaj za 97 €.
- V septembri som mal 3 predaje, no tiež som zmenil cenu kurzu z 97 € na 99 €. Okrem koho som v septembri spustil predaj videosérie Máš na to byť digitálnym nomádom, ktorú som predal 4-krát a zarobil 20 €. Spolu som si v ten mesiac pripísal 313 €.
- V októbri som nepredal žiadny kurz.
- V novembri som predal 15 členstiev v kurze Zarábaj Ako Pán™ v zľave za 49,50 €, 2 členstvá v plnej sume 99 €, a 1 videosériu Máš na to byť digitálnym nomádom za 5 €. Spolu som zarobil 891 €.
- V decembri som predal 20 členstiev v kurze Zarábaj Ako Pán™ za 49,50 €, 1 členstvo v kurze Zarábaj Ako Pán™ v plnej sume 99 €, a 1 videosériu Máš na to byť digitálnym nomádom za 5 €. Spolu som zarobil 1 089 €.
- Od 1. do 17. januára 2017 som predal 1 členstvo v kurze Zarábaj Ako Pán™ za 99 €.
Od 17. januára 2016 do 16. januára 2017 som kurzami Zarábaj Ako Pán™ spolu zarobil 4 194,50 €.
Koľko času som investoval do tvorby kurzu Zarábaj Ako Pán™
Do konca roka 2016 som do tvorby online kurzov Zarábaj Ako Pán™ investoval presne 629 hodín, 6 minút svojho času. Ak by som túto sumu fakturoval svojim klientom nízkou sumou 10 € na hodinu, zarobil by som 6 291 €. Ak by som im fakturoval mojou aktuálnou hodinovou sadzbou 17 €, zarobil by som dokonca až 10 694,70 €.
Koľko peňazí som investoval do tvorby kurzu Zarábaj Ako Pán™
Doteraz (do 17.1.2017) som do tvorby online kurzov Zarábaj Ako Pán™ investoval presne 1 445,57 €. 237,72 € som doteraz zaplatil za doménu a webhosting, 438,53 € za tvorbu web stránky a online kurzu, 525 € za programátorské úpravy web stránky na mieru, a 244,32 € za články na blogu.
Koľko peňazí som investoval do reklamy a aká bola návratnosť mojej investície (ROI)
V novembri a decembri 2016 som prvýkrát investoval do reklamy na Facebooku a na Google.
Remarketing cez Google Adwords
Do Google Adwords som investoval 25 €. Po ich preinvestovaní mi totiž Google ponúkol darovať kredit v hodnote ďalších 75 €. Reklamy cez Google som nastavil tak, aby sa zobrazovali iba návštevníkom mojej predajnej stránky. Ak sa ti teda moje reklamy zobrazovali na rôznych web stránkach na internete, bolo to preto, že si v minulosti navštívil túto predajnú stránku kurzu Zarábaj Ako Pán™.
Doteraz som cez Google Adwords preinvestoval 21,55 €. Moje reklamy sa zobrali spolu 18 856-krát, z čoho som mal 29 prekliknutí na moju predajnú stránku. Nebol z toho doteraz ani jeden predaj.
Reklamy cez Google Adwords som nastavil viac-menej na skúšku. Chcel som otestovať remarketing, s ktorým som dovtedy nemal žiadne skúsenosti. Reklamy som od ich spustenia v novembri 2016 vôbec neoptimalizoval, pretože som sa sústredil na reklamy na Facebooku. Ich slabá efektivita ma teda neprekvapuje.
Optimalizácii a väčšiemu testovaniu reklám cez Google Adwords sa plánujem venovať v najbližších týždňoch.
Reklamy na Facebooku
Doteraz som nemal skúsenosti ani s reklamami na Facebooku a tak som sa rozhodol ich vyskúšať.
Najskôr som investoval do reklám na môj videokurz Máš na to byť digitálnym nomádom. Na reklamy som minul 25,05 €, no zo 185 návštev som nemal ani jeden predaj. Môj prvý test skončil neúspechom.
Ako druhý test som vytvoril reklamy pre môj hlavný kurz Zarábaj Ako Pán™. Najskôr som reklamoval kurz v plnej sume 99 € a získal niekoľko predajov. Neskôr som zmenil cenu na akciových 49,50 € a predaje sa začali hrnúť. Bohužiaľ, kvôli problémom s meraním konverzií na mojej web stránke neviem presné počty predajov cez Facebook. Zaznamenaných ich mám 19, ale verím, že v skutočnosti bolo predajov cez reklamy na Facebooku viac.
Za reklamy na Facebooku som spolu zaplatil 279,34 €, no zarobili mi minimálne 1 039,50 €, čo sa rovná 372,13% návratnosti mojej investície. Teraz už však mám podstatne viac vedomostí a hlavne reálne štatistiky, takže verím, že keď sa rozhodnem opäť investovať do reklamy na Facebooku, návratnosť mojej investície bude ešte väčšia.
Čistý zisk za 12 mesiacov predaja kurzu Zarábaj Ako Pán™
Keď zo zisku 4 194,50 € odpočítam 1 445,57 € investovaných do tvorby web stránky a 279,34 € investovaných do reklamy, v čistom som za posledný rok na kurzoch Zarábaj Ako Pán™ zarobil presne 2 469,59 €.
Viem, že 2 469,59 € nie je veľa peňazí. Taktiež ale viem, že išlo iba o prvý rok prevádzky. Za tých 12 mesiacov som sa toho však naučil mnoho, a môj kurz je vďaka tomu stále lepší a lepší. To je vidieť aj na reakciách členov kurzu, ktorí sú s jeho obsahom spokojní. Čo ma teší ešte viac je, keď vidím, ako im informácie z kurzu pomohli zlepšiť svoje podnikanie a priblížiť sa bližšie k dosiahnutiu svojich cieľov.
Poznámka: O tom, čo som sa naučil za 12 mesiacov prevádzky kurzu Zarábaj Ako Pán™, mám už nachystaný ďalší článok. Buď na pozore, publikovaný bude už čoskoro.
Záver
Rozbehnúť podnikanie niečo trvá. Keď budeš očakávať príliš veľké výsledky príliš skoro, popáliš sa, ostaneš sklamaný a stratíš motiváciu zotrvať. Pamätaj si, že vybudovať niečo hodnotné chce čas. Ani dom nepostavíš za týždeň, tak sa o to nepokúšaj. Pokračuj v tom, čo robíš. Testuj, meň a upravuj. Získavaj reakcie svojich zákazníkov či klientov. A nevzdávaj sa. Výsledok tvojej práce sa skôr či neskôr dostaví.
– Lubo Jurík, 14. januára 2016, z niekoľkých kaviarní v Chiang Mai, Thajsko
Lubo, vdaka za clanok, ktory je, myslim si, velmi uzitocny pre kazdeho, kto sa zaobera online podnikanim.
Okrem inych veci uz spomenutych nizsie v diskusii sa mi paci ako si efektivne vyuzil svoje dalsie projekty pre rozsirenie obsahu kurzu Zarabajakopan, napr. obsah konferencie v Bojniciach. Drzim palce s dalsimi predajmi kurzu!
Ahoj Milan. Dakujem! :)
Nazdar Lubo, klobuk dole za uprimnost a tvrdu pracu, ktoru si do toho vlozil. Naozaj je z toho citit ako na tom makas a viem si predstavit vsetko to doladovanie a dozeranie na detaily. Ale je to aj pekne vidiet vo vysledkoch – mas naozaj namakanu identitu, vsetko to vyzera pekne ucelene a profesionalne! :) Na prvy rok to je myslim slusny vysledok. Mas dobry pomer nakladov a vynosov, ten sa ti len znizi optimalizaciou reklam a inych vstupov, staci uz len navysit obrat. Facebook reklama ti dodala skvele vysledky, tak nevidim dovod preco do nej neinvestovat aj trikrat tolko… Celý komentár »
Ahoj Lukas, dakujem za komentar a podporu. Dakujem tiez za tip na Karola a jeho firesales. Urcite sa na to pozriem. Aktualizacia kurzov – Uz teraz sa parkrat stalo, ze nejaky videonavod som musel prerobit, lebo sa zmenila funkcionalita toho daneho produktu. Skor sa vsak snazim kurz doplnat o nove veci, ako prerabat tie starsie. Verim, ze v tom je podstatne vacsia hodnota. Najblizsie mam v plane prerobit tie stare videonavody kvoli tomu zlemu zvuku. Slaba dovera v informacie – Ano, to by mohlo pomoct. Uz dlhsie premyslam nad tym nejaky videonavod dat von verejne. Mam nieco v plane uz… Celý komentár »
Ahoj Lubo. Velmi sa mi paci, ze svoj kurz stale vyvijas a tak zvysujes jeho hodnotu. Videla som, co kurz obsahoval ked som ho kupila a mozem porovnavat s tym, co obsahuje teraz – takze plne suhlasim, ze jeho hodnota je ovela vyssia ako jeho cena. V mnohom si ma inspiroval pri tvorbe mojho vlastneho online kurzu, vdaka! S tou nedocenenostou hodnoty informacii je to naozaj tak – vela ludi netusi, ze informacie maju casto ovela vacsiu hodnotu ako fyzicke veci. Zelam Ti vela predajov a vela spokojnych ucastnikov kurzu. B.
Ahoj Beatka,
dakujem za podporu. Samozrejme ma tesi, ze som ta mohol inspirovat. Tvoje produkty vyzeraju tiez skvelo a uz sa tesim, ked si o nich v buducnosti povieme viac v nejakom rozhovore :)