Pred 15 mesiacmi som napísal a publikoval na tomto blogu článok s názvom Ako som zámerne „zbankrotoval“, aby som mohol vybudovať biznis svojich snov. V článku som písal o tom, prečo po 11 rokoch končím s freelancingom – tvorbou web stránok a grafiky pre klientov. Teraz je však moja situácia úplne iná a opäť prijímam nové zákazky. Čítaj ďalej.
Moja situácia na jar 2017
Keď som sa v roku 2017 rozhodol ukončiť svoju webdizajnérsku firmu, bol som čerstvo na Slovensku a dokončoval som svoju prvú knihu. Upraviť, nadizanovať a publikovať 400-stranovú knihu je nesmierne náročný proces, nie len na čas, ale aj na sústredenie a mentálnu energiu. V tej dobe ma každý jeden email a každá jedna úloha od klienta vyrušovala od môjho doteraz najväčšieho projektu – dokončenia knihy Láska k Aziatkám.
Okrem toho som mal v pláne pracovať aj na kurzoch Zarábaj Ako Pán™ a na mojom predajnom systéme. Práce som mal naplánovanej veľa a času málo. Ukončiť prácu pre klientov mi v tej dobe prišlo ako logické rozhodnutie, vďaka ktorému by som bol síce dočasne bez peňazí, ale mal by som aspoň množstvo času pracovať na svojich projektoch a zarábať tak dúfajúc viac pasívne – predovšetkým predajom kurzov a kníh.
Zmena pohľadu na jeseň 2017
O pol roka neskôr bola moja situácia úplne iná. Pre klientov som robil minimum práce, vďaka čomu som mal síce mnoho času pracovať na svojich projektoch, ale bol som úplne vyžmýkaný z peňazí. Knihu Láska k Aziatkám som síce v júni publikoval, predávala sa a boli na ňu pozitívne reakcie, ale tie zárobky ani zďaleka nestačili na to, aby pokryli moje životné náklady. Kurzy sa v lete veľmi nepredávali.
Posledných 6 mesiacov som skoro každý deň pracoval na svojom podnikaní, no výsledky sa stále nedostavovali. Keď mi v tomto období vypršalo členstvo v posilňovni a nemohol som si dovoliť minúť na jeho obnovu 30 eur, bol som psychicky na dne – zúfalý a nešťastný. Vtedy som si povedal, že takto to ďalej ísť nemôže a rozhodol som sa znovu začať robiť pre klientov.
Taktiež som sa rozhodol, že o pol roka neskôr, v januári 2018, opäť odídem do Ázie. Doma na Slovensku som nebol spokojný. Svoju rodinu nesmierne milujem. Teraz, keď píšem tieto riadky z kaviarne v Busane v Južnej Kórei, veľmi mi chýbajú. Z rôznych dôvodov som však šťastnejší, keď žijem v zahraničí.
Keď som sa rozhodol, že o pol roka odídem, aj keď som absolútne netušil, či na to budem mať peniaze, stala sa zvláštna vec. Zrazu som bol šťastnejší. Mal som jasný cieľ. Plán. Vedel som, čo chcem, a išiel som si za tým. Taktiež začali prichádzať zákazky, takže som začal opäť viac zarábať a vyhrabal som sa z potenciálneho osobného bankrotu.
Na jeseň sa začali viac predávať ako moje knihy, tak aj kurzy. Dopomohlo k tomu jednoznačne aj moje prednáškové turné s Cestou Necestou. November a december 2017 boli moje doteraz finančne najúspešnejšie mesiace. Koncom januára som sa teda bez finančných ťažkostí presťahoval do Južnej Kórei – krajiny s relatívne vysokými nákladmi na život.
Moja situácia teraz, v júli 2018
V roku 2018 stále pracujem aj pre klientov. Začiatkom roka som získal niekoľko nových zákaziek, takže som skoro celý február a marec pracoval prevažne na projektoch pre iných. V posledné mesiace však vnímam omnoho väčšiu rovnováhu práce pre klientov a práce na mojich vlastných projektoch. Stíham jedno, aj druhé, a pritom mám dostatok času cvičiť, čítať a užívať si voľný čas. To, že mám zrazu čas aj peniaze, však nie je náhoda. Môže za to viacero vecí.
Dôvody, vďaka ktorým mám aj čas, aj peniaze, aj chuť robiť pre klientov
(Poznámka pre tých, ktorí radi rýpu: Keď hovorím, že mám peniaze, nehovorím tým, že som bohatý, že som za vodou, ani nič podobné. Myslím tým to, že mám dostatok na to, aby som mohol žiť svoj život bez toho, aby som sa musel strachovať o to, či budem mať o mesiac na nájom.)
1. Zvýšil som svoju hodinovú sadzbu
V decembri 2017 som zvýšil svoju hodinovú sadzbu na sumu, s ktorou som konečne spokojný. Keď som 4 roky predtým, začiatkom roka 2014, odišiel do Thajska, moja hodinová sadzba bola polovičná. Nie je sa potom čomu čudovať, že som pracoval a pracoval, no vždy som bol bez peňazí. Moja aktuálna hodinová sadzba mi umožňuje zarobiť, no stále mať dostatok času aj na iné veci – či už na prácu na mojich komerčných aj nekomerčných projektoch, na vzdelávanie, cestovanie alebo ničnerobenie (aj to je dôležité).
Niektorí klienti mi odvtedy dávajú menej práce. Jednoduchšie úlohy začali zadávať iným, ktorí možno fakturujú menej. Ale to je úplne v poriadku. Tí, ktorí u mňa ostali, totiž vedia, že moja práca za to stojí.
Niektorí klienti mi odvtedy dávajú menej práce. Jednoduchšie úlohy začali zadávať iným, ktorí možno fakturujú menej. Ale to je úplne v poriadku. Tí, ktorí u mňa ostali, totiž vedia, že moja práca za to stojí.
2. Začal som budovať systémy
Tento bod je nesmierne dôležitý. Myslím, že nebudem preháňať, ak poviem, že budovanie systémov je jedným z najdôležitejších princípov podnikania, či dokonca života samého. Najväčším problémom malých firiem, hlavným dôvodom, prečo sa nikdy nestanú strednými a veľkými firmami, je absencia procesov, princípov a pravidiel (teda systémov) vo fungovaní daných firiem. Detailný popis nájdeš už čoskoro v mojom pripravovanom článku s názvom Tvorba pracovných postupov ako nevyhnutný krok budovania firmy a online podnikania.
Budovanie systémov je jedným z najdôležitejších princípov podnikania, či dokonca života samého.
3. Začal som znovu outsourcovať (mám svoju vlastnú asistentku)
Vytvoril som pracovné postupy na úlohy, ktoré som musel robiť pravidelne, no ktoré som nemal rád a často som sa im vyhýbal, a dal som ich postupne za úlohu mojej novej externej asistentke. Tá pre mňa (zatiaľ) pracuje iba niekoľko hodín mesačne, no to odbremenenie je už teraz neskutočné.
Keď moja asistentka prvýkrát fakturovala mojich klientov, bol som z toho nervózny. Netušil som, ako to dopadne, či niekde nenastane chyba a moji klienti sa za to na mňa nahnevanú. Pár chýb na začiatku nastalo, ale nebolo to nič závažné a bez problémov sme to spoločne vyriešili. Teraz sú to už vyše 3 mesiace, čo mojich klientov začiatkom každého mesiaca fakturuje moja asistentka a jediné, čo musím urobiť ja, je skontrolovať prijatie peňazí na firemnom účte. Je to skvelý pocit.
Moja asistentka taktiež sama vybavuje objednávky tlačených kníh z eshopu, či spracováva rôzne doklady, zatiaľ čo sa ňou zadané údaje automaticky aktualizujú aj v prehľadných grafoch. Čo je však na tom všetkom najlepšie, je tá voľnosť, ktorú mi prináša. Nemusím totiž vôbec premýšľať a míňať čas a energiu na úlohy, ktoré nijako nesúvisia s rastom firmy, tvorbou nových produktov a služieb, či inou kreatívnou produktívnou prácou.
Záver
Vďaka vyššie spomínaným dôvodom som opäť hladný po nových klientskych projektoch. Konečne som si totiž uvedomil, že robiť v podnikaní všetko neustále sám nie je dlhodobo možné.
Uvedomil som si, že ak chcem prežiť, musím vybudovať systém, na základe ktorého môžem ďalej budovať, poschodie po poschodí. Ak totiž nemáš pevné základy, možno sa ti podarí postaviť jedno- či dvoj-poschodovú budovu. Ak by si však chcel stavať vyššie, skôr či neskôr by celá tvoja budova spadla a neostalo by ti nič, iba zlé základy zapadnuté prachom. Ak však na začiatku postavíš pevné základy, môžeš stavať do výšky a všetko bude fungovať, zatiaľ čo tvoj profit bude rásť.
Áno, vybudovať kvalitné základy stojí čas, energiu a peniaze. Ale ak chceš postaviť budovu, ktorá bude väčšia ako malá chatka, nemáš na výber. Z chatky totiž 20-poschodový dom nikdy neurobíš.
Vybudovať kvalitné základy stojí čas, energiu a peniaze. Ale ak chceš postaviť budovu, ktorá bude väčšia ako malá chatka, nemáš na výber. Z chatky totiž 20-poschodový dom nikdy neurobíš.
Okrem postupného budovania systému, firemných procesov a pracovných postupov, taktiež v posledné mesiace pracujem na spojení všetkých mojich projektov pod jednu značku. Čiastočne som s tým začal v lete minulého roku, keď som spojil členskú zónu Zarábaj Ako Pán™ a Sám Sebe Pán pod jednu doménu. Teraz však pracujem na ešte väčších zmenách a vďaka tomu, že postupne budujem systém a procesy, a delegujem stále viac úloh na iných, ja sám mám omnoho viac času a hlavne energie venovať sa budovaniu firmy.
Je to začarovaný kruh. Keď sa nevenuješ budovaniu firmy, máš plné ruky práce hasením požiarov, ktoré sa vyskytnú skoro každý deň. Preto nemáš čas budovať firmu. Lenže keď si ten čas nájdeš aj napriek tomu, že „nemáš čas“ a začneš budovať systém, procesy a postupy, postupne začneš mať viac času, pretože bude treba hasiť menej požiarov, a to ti umožní ďalej budovať svoju firmu, čo ti zase prinesie viac voľného času.
Nikto nemá čas začať. Ale ak nezačneš aj tak, nikdy sa neposunieš tam, kde si ešte nebol.
– Lubo Jurík, 15. júl 2018, De Chocolate Coffee, Busan, Južná Kórea
– Doplnenie, 10. august 2018: Práce na spojení mojich projektov pod jednu značku sú už v plnom prúde, čo si si vďaka mnohým nie len dizajnovým zmenám na mojich weboch podľa všetkého už aj všimol.
Suhlasim s tym, co pises. Jeden clovek nema sancu robit vsetko, zvlast, ked sa mu podari firmu trosku rozbehnut. A v niektorych pripadoch by to ani nemal sancu zvladat. Naprikald ja mam vydavatelstvo a robit korektury, spracovavat ebooky, grafiku, uctovnictvo, marketing, vybavovat objednavky a x dalsich cinnosti by som prosto nemal sancu zvladat spravit. Najst si sikovnych ludi na kazdu oblast je velmi narocne a chce to aj vela energie ich zaskolit. Ale ked sa to podari, je to super… aspon do casu, kym neodidu a nemusis hladat dalsieho. :D Preto mi postupne bude treba najst cloveka, ktory ma bude… Celý komentár »
Ahoj Hogy,
diky za zdielanie tvojej skusenosti. Veru, ked tradicna firma rastie, tak treba manazerov na riadenie ludi, a ked narastie este viac, tak treba aj manazerov na riadenie manazerov :D To je prave smer, ktorym sa nechcem vybrat. Aj preto verim v silu pracovnych postupov a procesov vo firme.
Tu hodinovu sadzbu som neuviedol zamerne. V buducnosti ju urcite zverejnim, no este neprisla ta spravna doba.
A ano, ked zacinas a nemas dostatok skusenosti, tak je tvojou skoro jedinou vyhodou oproti konkurencii nizsia cena.
Ahoj Lubo, super článok, takéto osobné a úprimné články rád píšem, no ešte radšej čítam. Dobrá práca. :)
Teším sa aj na ten ďalší o postupoch.
Ahoj Rolo. Dakujem! :)
Tiež som začal niektoré veci z môjho biznisu outsourcovať – hlavne to čo ma nebaví a zaberá mi to veľa času. Keď na to nájdeš človeka, ktorý to robí dobre, je to potom dobrý pocit – že to za teba robí dôkladne niekto iný koho to aj baví.
Presne tak, Andrej. Super!