Na tvorbe kurzu Zarábaj Ako Pán™ pracujem už viac ako 1,5 roka. Od spustenia predaja ubehlo už celých 12 mesiacov. V tomto článku sa dozvieš 9 hodnotných vecí, ktoré som sa za ten čas naučil.

1. Väčšina členov tvoj kurz nikdy nedokončí

Aktuálne mám v kurze 92 platiacich členov, no bohužiaľ väčšina z nich prešla iba prvými niekoľkými lekciami. Potom prestali. Dôvodov môže byť mnoho, no verím, že toto sú tie 4 hlavné:

1. Čakajú na ten „správny“ moment

Členovia môjho kurzu vedia, že prístup ku kurzu majú doživotne. Vedia teda, že sa k nemu môžu vrátiť aj o mesiac, či dokonca o rok. Kurz na nich počká. A preto prácu na svojom sne stále odkladajú a akoby čakajú na ten správny moment. Bohužiaľ, pre mnohých z nich ten správny moment nenastane nikdy.

2. Chýba im motivácia

Mnoho členov kurzu nič neurobí, ani keď im napíšem motivačný email, či keď sa ich opýtam, kde sa zasekli a ako im môžem pomôcť. Sú členmi, čítajú si moje emaily, no jednoducho nekonajú.

Za posledný rok som práve kvôli tomu investoval stovky eur do úprav kurzu, ktoré členov motivujú k tomu, aby sa pustili do práce, či v nej pokračovali. Úlohy v lekciách, ktoré môžu členovia odkliknúť ako dokončené, sú efektívnym nástrojom motivácie. Progressbary, ktoré ti percentuálne a vizuálne ukazujú, koľko si toho dokončil z danej lekcie či z celého kurzu, taktiež zvyšujú motiváciu a chuť posunúť ten progressbar ešte o niečo bližšie k 100%. Sekcia Rebríčky motivuje členov tým, že porovnáva ich postup kurzom s ostatnými členmi. Byť lepší ako ostatní je totiž pre mnohých dostatočne silnou motiváciou.

3. Zmenili sa ich sny alebo ciele

To, po čom túžili, už pre nich nie je zaujímavé. Zmenili svoje smerovanie a vytvorenie svojho vlastného online biznisu už nie je ich prioritou. Presne toto sa stalo aj mne s kurzom o dropshippingu.

V roku 2014 som zaplatil 500 USD za kurz Dropship Lifestyle (affiliate odkaz), no prešiel som iba prvými tromi lekciami. Odvtedy som sa k nemu nevrátil. Dôvod? Vtedy som mal v pláne vybudovať svoj dropshipping biznis čisto pre peniaze. To bol môj cieľ. Vedel som, že to funguje, a že s dropshippingom môžem zarábať pekné peniaze bez toho, aby som musel niečo vytvárať ako v prípade freelancingu.

Po pár mesiacoch som si však uvedomil, že nechcem niečo robiť iba pre peniaze. Že chcem robiť niečo, čo má význam. Vtedy som sa rozhodol vytvoriť online kurzy, ktoré pomôžu ľuďom z mojej domoviny – ľuďom na Slovensku a v Čechách. Vedel som, že tým zarobím podľa všetkého menej ako by som zarobil s dropshipping biznisom v Amerike. Peniaze však neboli mojou prioritou v ničom, čo robím. Moje rozhodnutie ísť do dropshippingu iba kvôli peniazom bolo chybou. Teraz mám prístup ku kurzu, ktorý sa dnes predáva za $2497, no nepoužívam ho.

4. „Zasekli sa“ a nevedia ako ďalej

Veľmi časný dôvod, prečo členovia tvoj kurz nedokončia je, že sa niekde zasekli a nevedia ako ďalej. Nemajú odpovede na otázky, ktoré je potrebné zodpovedať ešte predtým, ako môžu pokračovať.

Môj kurz začína niekoľkými lekciami, ktoré nie sú jednoduché. Verím tiež tomu, že ich členovia môjho kurzu neočakávajú. Že ich zaskočia. Vyžadujem totiž od nich, aby si položili otázky, ktoré si možno nepoložili za celý svoj doterajší život.

Viem, že odpovedať na otázky ako „Aký je tvoj vysnívaný život“ či „Prečo chceš podnikať“ nie je jednoduché. Mám však dôvod, prečo som ich dal hneď na začiatok kurzu, ktorý učí ako začať podnikať cez internet. Verím totiž, že keď nemáš jasný cieľ, nikdy ho nedosiahneš. Ak nemáš jasno v tom prečo robíš to čo robíš, nebudeš mať dostatočnú motiváciu vytrvať.

Viacero členov môjho kurzu mi napísalo, že sa zasekli práve na týchto lekciách. Premýšľajú nad tým, čo vlastne od života chcú. A prečo. To sú otázky, na ktoré má niekto jasnú odpoveď ihneď, no niekto môže tú odpoveď hľadať aj roky. Preto členom, ktorí sa zasekli, vždy odporúčam, že majú jednoducho začať. Svoj smer môžu vždy upraviť na základe toho, čo sa o sebe naučia v budúcnosti – či už vďaka ich online podnikaniu, alebo vďaka ich nových životným skúsenostiam.

Ak nevieš ako ďalej, tvojim problémom je podľa všetkého to, že príliš premýšľaš. Uvedom si, že každé jedno rozhodnutie je to správne. Rozhodni sa a už to ďalej nerieš. Keď neskôr prídeš na to, že daný blog alebo dané podnikanie nie je to, čo chceš, môžeš to zmeniť. Skúsenosti ti ostanú navždy, takže to nebola strata času. Ja sám som vytvoril minimálne 15 rôznych projektov, ktoré som skôr či neskôr zrušil. Ak by som si však nimi neprešiel, nikdy by som sa nedostal tam, kde som. Každý jeden neúspešný projekt ma niečo naučil, a aj vďaka týmto skúsenostiam som bol teraz schopný vytvoriť svoje online kurzy.

Poznámka: O mojich nevydarených projektoch aktuálne píšem samostatný článok. Ak ho chceš čítať, určite sa na konci tohto článku prihlás na odber nových článkov na email.

Ak nevieš ako ďalej, tvojim problémom je podľa všetkého to, že príliš premýšľaš. Uvedom si, že každé jedno rozhodnutie je to správne. Rozhodni sa a už to ďalej nerieš.

 

2. Čím si výraznejší, tým budeš mať viac haterov

Vec, ktorá ma za posledný rok zaskočila najviac, boli negatívne komentáre na moje reklamy na Facebooku. Pár jednotlivcov mi verejne napísalo, že som „klamár“, „podvodník“, „ojebávač“ a podobne. Vyčítali mi, že „zarábam na ľuďoch“ a že nemám chrbticu. Že mám kurz o zarábaní „ako pán“, no pritom ja sám žijem „v tých najlacnejších krajinách“.

Tie komentáre ma dosť zobrali. Večer som nevedel zaspať a stále som nad nimi premýšľal. Až o niekoľko dní neskôr som si uvedomil, že tí ľudia o mne nič nevedia. Podľa všetkého ma súdili iba na základe fotky a názvu môjho kurzu, a ani si len neprečítali informácie na predajnej stránke kurzu, ktorú som reklamoval. Uvedomil som si, že veľa ľudí závidí aj drobnosti. Uvedomil som si, že nenávistný či zosmiešňujúci komentár je často iba zúfalou snahou daného človeka o zvýšenie jeho vlastného ega, a nemá nič spoločné s tebou a tým, čo robíš.

Názor iného človeka na teba nie je obrazom teba, ale jeho samého.

Úspešný digitálny podnikateľ a môj kamarát Matouš Vinš dokonca hovorí, že čím viac haterov máš, tým lepšie. Znamená to totiž, že v ľuďoch vyvolávaš emócie. Ak v niekom vyvoláš emóciu hnevu či žiarlivosti, je veľká šanca, že u niekoho iného tým istým vyvoláš emóciu lásky či podpory. Ak nemáš haterov, nemáš ani skutočných fanúšikov.

Keď premýšľam nad hatermi v slovenskom kontexte, vždy ma ako prvý napadne Rytmus. Nikto na Slovensku totiž nemá toľko haterov ako on. Nikto na Slovensku však ale nepredáva ani toľko albumov či koncertov. Rytmus má najviac haterov, ale aj najviac fanúšikov. Či sa vám jeho štýl páči alebo nie, Rytmus je ideálnou ukážkou toho, že na hateroch nezáleží. Svojim spôsobom sa dá povedať aj to, že počet haterov je skvelou predpoveďou tvojho budúceho úspechu.

Ak sa niekomu nepáči, čo robíš, ignoruj to. S hatermi neargumentuj. Nič hatera nebolí viac ako ignorácia. Namiesto toho sa sústreď na svojich fanúšikov. Na tých, ktorí sú vďační za to, čo robíš. Venuj svoj čas a energiu tým, ktorí si to zaslúžia. Budeš šťastnejší nie len ty, ale aj tvoji fanúšikovia, a neskôr aj tvoja peňaženka.

Nič hatera nebolí viac ako ignorácia. Namiesto toho sa sústreď na svojich fanúšikov.

 

3. Naplň, čo si sľúbil, a tvoji zákazníci ťa budú milovať

Na predajnej stránke kurzu Zarábaj Ako Pán™ sľubujem, že na všetky otázky členov odpoviem, a že odpovedám zvyčajne do 24 hodín. Keď mi teda niekto napíše, vždy je mojou prioritou odpísať im čím skôr.

Tým nemyslím napísať krátku odpoveď, aby som mohol odpoveď na daný email označiť ako dokončenú úlohu. Tým myslím daný email si prečítaj aj dva či trikrát, aby som skutočne pochopil, čo daný člen môjho kurzu rieši. Tým myslím odpísať mu najlepšie ako viem, či už mi to bude trvať päť minút, alebo pol hodinu. Niektoré moje odpovede sú také rozsiahle, že by z nich pokojne mohli byť samostatné články či minimálne hodnotný status na facebookovej stránke.

Môj čas strávený odpisovaním na emaily mi nikto nezaplatí, no keď mi člen kurzu odpíše a poďakuje za moju odpoveď, to je na nezaplatenie. To je to, prečo to robím. Kurz Zarábaj Ako Pán™ som nevytvoril iba preto, že chcem získať pasívny príjem. To je iba bonus. Výsledok mojej práce. Mojim hlavným cieľom je skutočne pomôcť čo najväčšiemu množstvu ľudí dosiahnuť to, po čom túžia. Preto píšem tento blog už skoro 4 roky a preto venujem stovky a stovky hodín aj projektu Zarábaj Ako Pán™.

Môj čas strávený odpisovaním na emaily mi nikto nezaplatí, no keď mi člen kurzu odpíše a poďakuje za moju odpoveď, to je na nezaplatenie.

Keď máš zákazníkov, ktorí ťa milujú, hateri sa pre teba stanú úplne irelevantnými

Ako bonus, keď vieš, že sú členovia s obsahom tvojho kurzu a s tvojím prístupom spokojní, názory haterov ťa zrazu prestanú zaujímať. Stanú sa nepodstatné. Keď ti totiž niekto povie, že „zarábaš na ľuďoch“ či že si „ojebávač“, ale tvoji zákazníci sú spokojní a vďační, vieš, že ten hater je úplne mimo a nevie o čom rozpráva.

 

4. Nesľubuj, čo nevieš naplniť

Je dôležité splniť to, čo sľúbiš. Čo je však taktiež minimálne rovnako dôležité, je nesľubovať nič, čo nedokážeš naplniť. Na predajnej stránke môjho kurzu nehovorím, že z ľudí urobím boháčov. Nikomu ani nesľubujem to, že za dva mesiace práce zarobí toľko, že sa bude môcť zbaliť a odletieť na tropickú pláž niekde v Ázii.

Mojim cieľom nikdy nebolo byť bohatý. Na základe mojich skúseností a na základe cieľov členov môjho kurzu však viem, že drvivá väčšina ľudí taktiež netúži po veľkom bohatstve. Tak isto ako ja, väčšina ľudí túži po väčšej slobode a po nezávislosti. To je sľub, ktorý dávam potenciálnym kupcom môjho kurzu.

Získať slobodu a nezávislosť však niečo trvá. Nemám zázračnú tabletku, ktorá z teba za týždeň urobí úspešného online podnikateľa. Čo však mám, je systém, za pomoci ktorého dokáže zarábať cez internet každý. Niekomu sa to podarí za rok a pol – ako sa nedávno podarilo iba 19-ročnému Rolandovi Vojkovskému, môjmu bývalému zamestnancovi a VIP členovi kurzu Zarábaj Ako Pán™. Niekomu to bude trvať dlhšie. Ak však zotrváš, skôr či neskôr sa úspech dostaví aj u teba. To je môj sľub, a za ním si stojím.

 

5. Úspech si vyžaduje oveľa viac práce ako predpokladáš

Keď som v januári 2016 spustil predaj kurzu a za 3 dni predal 21 členstiev, myslel som si, že som za vodou. Vedel som, že je predo mnou ešte veľa práce, pretože môj kurz nebol ani zďaleka dokončený. Ani vo sne by mi však nenapadlo, že sa za nasledujúcich 12 mesiacov tvorbe kurzu a projektu Zarábaj Ako Pán™ celkovo budem venovať ďalších 450 hodín. A to môj kurz ani teraz nie je v stave, v akom by som ho chcel mať. A to ma privádza k ďalšiemu bodu.

 

6. Začni s predajom čím skôr

Nečakaj, kým bude tvoj produkt hotový. Poviem ti jedno tajomstvo: „hotový“ nebude nikdy. Nič nie je perfektné. Ani iPhone, najpredávanejší typ telefónu na svete, nie je perfektný. Ak by som sa snažil môj kurz dostať do stavu, kedy s ním budem na 100%, či čo i len na 90% spokojný, nikdy by som predaj nespustil.

Je až neuveriteľné, ako sa môj kurz za 12 mesiacov po spustení zmenil. Do stavu, v akom je teraz, by som sa nikdy – rozumej nikdy – nedostal bez toho, aby som neprešiel tými stovkami a tisíckami drobných zmien, ktorými môj kurz prešiel za posledný rok.

Nečakaj, kým bude tvoj produkt hotový. Poviem ti jedno tajomstvo: „hotový“ nebude nikdy.

Prvé videonávody v kurze som nahrával na mikrofón na webkamere môjho laptopu. Ako si vieš predstaviť, kvalita zvuku v daných videách je hrozná. Viem to a tieto videá plánujem nahrať nanovo, keďže už mám zakúpený kvalitný mikrofón. Pointa je, že doteraz sa ani jeden člen môjho kurzu na zlú kvalitu zvuku v tých videách nesťažoval. Čo ich zaujímalo najviac bol obsah. To, že tie videonávody im pomohli.

Keď som začal tvoriť svoj online kurz, pracoval som s tým, čo som mal. A to isté by si mal urobiť aj ty. Investovať do kvalitného mikrofónu, kamery či iných nástrojov, ktoré tvoj produkt vylepšia, môžeš aj neskôr. Vtedy, keď už budeš vedieť, že tvoj projekt je úspešný a tá finančná a časová investícia dáva význam. Hlavne na začiatku neinvestuj do svojho projektu zbytočne veľa času a peňazí.

Otestuj svoj projekt. Vytvor „niečo“, spusti predaj a získaj prvých zákazníkov, a až potom postupne pracuj na vylepšovaní svojho produktu. Samozrejme, cena tvojho produktu musí odzrkadľovať jeho kvalitu. Keď začneš po spustení predaja zvyšovať kvalitu svojho produktu, môžeš postupne začať zvyšovať aj jeho cenu.

 

7. Meraj a vyhodnocuj, čo môžeš

Jedny z najhodnotnejších nových lekcií v kurze Zarábaj Ako Pán™ sú lekcie, ktoré ti vysvetlia a ukážu ako sledovať chovanie návštevníkov tvojej web stránky, a tvojich zákazníkov. Tieto informácie sú totiž extrémne hodnotné pre každého jedného online podnikateľa.

Chceš vedieť, odkiaľ tvoji zákazníci prišli. Ktorý tvoj marketingový kanál funguje najlepšie. Ktorá reklama má najväčší úspech a prináša ti najviac peňazí. Taktiež chceš vedieť, ako sa chovajú členovia tvojho kurzu. Ktoré lekcie a úlohy dokončili, a ktoré ešte nie. Ako často sa prihlasujú do tvojho kurzu. Či vyplnili formulár, ktorý je súčasťou danej lekcie, alebo vykonali nejakú činnosť, ktorá je dôležitá. Na základe týchto informácii potom môžeš urobiť strategické rozhodnutia, ktoré vylepšia tvoj produkt, zvýšia spokojnosť tvojich zákazníkov, a v konečnom dôsledku ti prinesú aj viac peňazí.

 

8. Testuj, testuj, testuj

Niekedy aj malá zmena môže spôsobiť veľký rozdiel vo výsledku. Za jednu moju reklamu na Facebooku som platil 0,14 € za klik, za inú to bolo až 0,64 € za jedno kliknutie. Jedna ma stála podstatne viac ako tá druhá, aj keď ich konverzný pomer bol veľmi podobný. Pri jednej reklame som teda zbytočne vyhadzoval peniaze. Keby som ale netestoval a neporovnával, nikdy by som nevedel, ktorá reklama je efektívnejšia.

To isté platí pri optimalizácii predajných stránok. Niekedy stačí, že zmeníš jeden nadpis, alebo popis na tlačidle „Kúpiť“, a tvoje zisky porastú. Je náročné testovať takéto drobné zmeny, keď predávaš produkt za sto eur a nemáš desiatky predajov každý mesiac. Ak však predávaš lacnejšie produkty alebo máš napríklad eshop, podobné detailné testovanie má potenciál zvýšiť tvoje zisky bez veľkej finančnej či časovej investície z tvojej strany.

Poznámka: O optimalizácii predajných stránok pre zvyšovanie predajov mám vytvorený celý online kurz – Predávaj Ako Pán™. Ten si môžeš zakúpiť samostatne, ale taktiež je bonusovou súčasťou hlavného kurzu Zarábaj Ako Pán™.

 

9. Nezabudni na to, odkiaľ pochádzaš

Hlavne potom, ako sa staneš úspešným, si musíš dávať pozor na to, aby sa z teba nestal namyslený chlapík či slečinka. To, že niekto iný nie je tam, kde sa aktuálne nachádzaš ty, ešte neznamená, že daný človek je menejcenný. Že ty si niečo viac.

Občas ma prekvapí, ako ma berú niektorí moji fanúšikovia. Často krát sú totiž prekvapení z toho, že im odpoviem na email a že moja odpoveď nie je iba pár viet – „aby som sa ich zbavil“.

Mnohí sa na mňa pozerajú ako na inšpiráciu, no ja to všetko beriem s rešpektom. Občas mi to dokonca príde divné. Veď som iba obyčajný chalan, ktorý si ide za svojimi snami. Nie som ničím špeciálny či výnimočný. Ak, tak mám možno ešte viac úchyliek či negatívnych vlastností ako väčšina. Čo však mám, je rešpekt. Rešpekt voči ostatným. A je jedno, či mi píše niekto na dôchodku, alebo 15-ročná študentka. Snažím sa každého z nich pochopiť, a každú jednu ich otázku beriem vážne.

Som iba obyčajný chalan, ktorý si ide za svojimi snami. Nie som ničím špeciálny či výnimočný. Ak, tak mám možno ešte viac úchyliek či negatívnych vlastností ako väčšina.

 

Záver

Som nesmierne vďačný, že som sa pred dvomi rokmi rozhodol vybudovať svoj prvý online kurz. Tá cesta nebola jednoduchá, a stále jednoduchá nie je. Viem však, že idem tým správnym smerom, a že pomaly naberám rýchlosť.

Tvoriť firemné web stránky ma už dlho nebaví. Chcem skutočne pomáhať ľuďom. Ľuďom, ktorí majú sny, no nevedia ako ich naplniť. A teraz mám konečne v rukách projekt, ktorý má potenciál nie len pomôcť mi k finančnej nezávislosti, ale predovšetkým pozitívne ovplyvniť životy tisícok ľudí. To je mojou hlavnou motiváciou. To je to, čo ma ženie vpred.

– Lubo Jurík, 15. január 2017, Chiang Mai, Thajsko

Chceš byť sám sebe pánom či paňou?

vyše 1000 ľudí pravidelne dostáva nové články zo SámSebePán.sk zadarmo priamo do svojej emailovej schránky. Pridaj sa k nim a buď medzi prvými, ktorí si nové články prečítajú.


Máš k článku otázku alebo pripomienku?

Páčil sa ti tento článok? Chceš sa podeliť o svoje osobné skúsenosti? Napíš mi do diskusie nižšie. Odpovedám na každý komentár.