Sám Sebe Pán
  • ✍️ Blog
    • Najnovšie články
    • Najpopulárnejšie za 30 dní
    • Najčítanejšie články všetkých čias
    • Najnovšie komentáre
    • Zoznam kategórií
    • Zoznam tém / značiek
  • 🎙 Podcast
    • Najnovšie podcasty
    • Najpočúvanejšie za 30 dní
    • Najpočúvanejšie podcasty všetkých čias
    • Podcast na Spotify ⧉
    • Podcast na Google Podcasts ⧉
    • Podcast na Apple Podcasts ⧉
  • ✉ Newsletter
  • ℹ Zisti viac
    • O projekte Sám Sebe Pán
    • O autorovi
    • Manifest
    • Bucket List
    • Šťastný zoznam
    • Prednášky
    • Kontakt
No Result
View All Result
  • ✍️ Blog
    • Najnovšie články
    • Najpopulárnejšie za 30 dní
    • Najčítanejšie články všetkých čias
    • Najnovšie komentáre
    • Zoznam kategórií
    • Zoznam tém / značiek
  • 🎙 Podcast
    • Najnovšie podcasty
    • Najpočúvanejšie za 30 dní
    • Najpočúvanejšie podcasty všetkých čias
    • Podcast na Spotify ⧉
    • Podcast na Google Podcasts ⧉
    • Podcast na Apple Podcasts ⧉
  • ✉ Newsletter
  • ℹ Zisti viac
    • O projekte Sám Sebe Pán
    • O autorovi
    • Manifest
    • Bucket List
    • Šťastný zoznam
    • Prednášky
    • Kontakt
No Result
View All Result
Sám Sebe Pán
No Result
View All Result
Lubo Jurík drinking coffee

Čo som sa naučil za 7 rokov podnikania
(ako web dizajnér)

Lubo Jurík by Lubo Jurík
31. augusta 2013
in Čo som sa naučil, Zarábanie na internete
Reading Time: 11 mins read
8
0
reakcií
459
čítaní
Zdieľaj na FacebookZdieľaj na TwitterPošli cez Whatsapp

Strednú školu som skončil v júni 2006. Vtedy som sa stal dospelým oficiálne, aj keď som už v tom čase mal 19. Vtedy sa všetko zmení, však? Keď človek skončí strednú, alebo vysokú školu a zrazu je zodpovedný sám za seba.

Aj keď som na začiatku som plánoval zamestnať sa v nejakej firme, tak ako to robí väčšina, osud to chcel inak. Posledný rok na strednej som chodil na externú prax do jednej bratislavskej firmy, ktorá mi na konci štúdia ponúkla trvalú pozíciu. Dohodli sme sa teda, že v septembri 2006 nastúpim. A tak sa aj stalo. Začiatkom septembra som si vybavil ubytovanie, presťahoval sa do Bratislavy a nastúpil do firmy. Keď som však vošiel dnu, všetci sa na mňa pozerali tak trochu divne – štýlom „Čo tu ten robí?“. Konateľ firmy mi povedal, že už so mnou nepočítali, ale že sa so mnou stretne a preberieme to. Mali akurát míting a tak mi povedal, nech idem na hodinu do mesta, že sa mi ozve. Samozrejme, že sa neozval. Ani v ten deň, ani ten ďalší, a moje telefonáty tak isto nezdvíhal.

Po pár dňoch som sa zbalil o odišiel naspäť domov do Prievidze. Nadšený som z toho nebol ani ja, no hlavne môj otec, ktorý ma tlačil do toho nájsť si zamestnanie čo najskôr.

Ja som to však videl inak. V tej dobe som dostal moju prvú zákazku. Ozvali sa mi ľudia z Bratislavy, ktorí potrebovali urobiť 2 internetové stránky. Prácu som urobil doma. Na komunikácie sme používali email a občasný telefonát. Pracovať na projekte som mohol kedy som chcel a ako dlho som chcel, a zarobené peniaze mi vtedy vystačili asi na pol roka života.

Presne vtedy mi to došlo. Toto je to, čo chcem robiť. Nemusím sa predsa zamestnať, tak ako väčšina ľudí. Môžem robiť sám pre seba a byť sám sebe pán :)

Odvtedy prešlo 7 rokov. Počas tohto obdobia som žil 3 mesiace v Anglicku (Bristol) a 3 roky v Austrálii (Sydney), ale web dizajn a grafika boli stále súčasťou môjho života. V Austrálii som síce veľa projektov pre klientov neurobil, stále som však pracoval na mnohých mojich súkromných projektoch.

Čo som sa naučil za 7 rokov v biznise (ako web dizajnér)?

1. Prezentácia je dôležitá

Na tom, ako človek pôsobí a aký dojem vytvára v biznise veľmi záleží.

Toto som na začiatku až tak moc neriešil. Vtedy web dizajn a práca na počítači neboli také populárne, ako sú teraz. Bral som to tak, že som kreatívny umelec a preto sa môžem obliekať akokoľvek chcem.

Teraz to vidím trochu inak. Keď chceš, aby ťa ľudia a firmy brali ako drobného živnostníka, je to fajn. Musíš si ale uvedomiť, že niektoré firmy ťa nikdy nebudú rešpektovať, alebo budú dokonca zneužívať fakt, že vedia, že si živnostník. Firmy si totižto veľakrát myslia, že živnostníci (a hlavne tí, ktorí pracujú z domu, z počítača) nemajú žiadne náklady. Myslia si, že 100% ceny, ktorú im fakturuješ, ide tebe ako zisk. Preto veľa krát očakávajú extrémne nízke ceny. „Veď on musí byť rád, že má aspoň nejaký biznis“, v duchu si hovorí klient.

Ak chceš byť ohodnotený lepšie a byť braný ako rovnocenný partner, musíš tak aj pôsobiť.

Toto nie je až také jednoduché, ako sa môže zdať. Ja osobne s tým mám ešte stále niekedy problém.

2. Treba sa poučiť zo svojich vlastných chýb

Veľa krát som urobil chybu. Každý, kto začína, chyby robí. Čo je dôležité, je chybu si uznať a zapamätať, tak aby ju človek neurobil opäť.

3. Na Slovensku je väčšina firiem a menších podnikateľov zvyknutá na staré spôsoby podnikania

Progres ide do biznisu na Slovensku veľmi pomaly. Hlavným nástrojom väčšiny majiteľov firiem je ešte stále telefón. Mnoho ľudí rieši všetko telefonicky, aj keď mnoho krát to nie je ten najlepší komunikačný prostriedok. Jeden krátky telefonát je vynikajúcim vtedy, keď potrebujú obchodní partneri prebrať jednu vec a potrebujú sa rozhodnúť pre jedno riešenie. Alebo pre zodpovedanie jednoduchej otázky. Vtedy je email zdĺhavý.

Majitelia firiem však veľa krát používajú telefón vtedy, keď sa snažia niečo vysvetliť, alebo povedať svoj názor. Príkladom je vyjadrenie názoru (kritika) na odvedenú prácu.

Nevýhody telefonátu

  1. príjemca kritiky si musí všetko počas telefonátu zapisovať
  2. telefonát zvyčajne trvá dlho, pretože klient nevie problém presne/dôkladne opísať
  3. o tom, že telefonát prebehol, neexistuje žiadny oficiálny záznam a preto je veľmi ťažké dokázať, kto čo počas telefonátu povedal, alebo prisľúbil

Email všetky tieto problémy rieši elegantným spôsobom. Môj osobný názor je, že niektorí (väčšina) podnikateľov sa rozhodnú k telefonátu preto, lebo nedokážu presne vyjadriť svoje myšlienky do emailu. Počas hovoru je totiž jednoduché vyjadriť sa niekoľko krát, až pokiaľ prijímateľ hovoru nepotvrdí, že všetkému rozumie. Toto pri emailovej komunikácii nie je možné, a preto je dôležité, aby autor emailu čo najpresnejšie vysvetlil, o aký problém sa jedná, prípadne aké je očakávané riešenie.

Hlavný dôvod, prečo nemajú kreatívci radi telefonáty

Hlavným dôvodom, prečo nemajú web dizajnéri, grafici, programátori (a všetci tí, čo pracujú kreatívne) radi telefonáty od klientov, je tento. Kreatívny proces je veľmi odlišný od procesu manažovania. Majitelia firiem a manažéri fungujú štýlom stretnutí, neustálych telefonátov a častého prechodu z jednej veci na druhú. Toto je ale obrovským problémom pre kreatívne pracujúcich.

Predstavte si, že ste spisovateľ a snažíte sa dokončiť svoju novú knihu. V tom vám však vyvolávajú z vydavateľstva, kedy bude kniha hotová, a že treba upraviť starú knihu, pretože niektoré časti už nevyhovujú, aj keď predtým vyhovovali. Okrem toho vám volajú iné vydavateľstvá, či napíšete knihu aj pre nich a koľko by ste za to chceli. Takto by spisovateľ svoju knihu nikdy nedokončil.

No v biznise to od nás podnikatelia očakávajú. Chcú, aby sme dokončili prácu čo najskôr, najlepšie zajtra, no pritom nás často vyrušujú telefonátmi, emailami a stretnutiami oni a iní klienti.

Dostať sa do kreatívneho procesu tvorenia nie je jednoduché.

Trvá priemerne 30 až 60 minút, kým je človek 100% sústredený na prácu, ktorý robí a nevníma nič iné.

Keď vtedy kreatívec dostane telefonát s tým, že treba niečo súrne urobiť, hneď je z kreatívneho procesu vonku a bude mu trvať ďalších 30 až 60 minút, kým sa tam opäť dostane. Ak sa mu to vôbec podarí a nevpadne do hlbokých vôd prokrascinácie (odkladania veci na neskôr).

Akékoľvek vyrušovanie zabíja kreativitu. Pokiaľ podnikatelia od grafikov a programátorov kreativitu očakávajú, malo by byť v ich vlastnom záujme čo najmenej ich vyrušovať. Očakávať preto, aby sme boli neustále pri telefóne, nedáva logiku.

4. Na cene sa treba vždy dohodnúť dopredu

Nemám rád vytváranie kalkulácií. Najradšej by som bol, keby sa tomu dalo vyhnúť, no to nie je možné. Pri niektorých mojich dlhodobých klientoch sme sa dostali do situácie, kedy som nerobil kalkuláciu za každý nový projekt. Zvyčajný dôvod bol ten, že klient chcel mať prácu odvedenú čo najskôr a kalkulácie by veci zdržiavala.

Mám niekoľko klientov, s ktorými takto fungujeme. S niektorými to naozaj funguje a nikdy sme nemali problém. Iní to začali časom trochu zneužívať a chceli zakaždým zľavu. A verte mi, nie je jednoduché argumentovať, keď už je celá práca dokončená a odovzdaná. Preto je najlepšie zakaždým sa dohodnúť vopred. Ak chce klient prácu dokončenú čo najskôr, je v jeho vlastnom záujme, aby cenu a podmienky odsúhlasil čím skôr.

5. Keď človek urobí chybu, mal by ju priznať a ospravedlniť sa

Ten, kto hovorí, že chyby nerobí, jednoducho klame.

Všetci sme ľudia a všetci robíme chyby. Keď kreatívec nejakú chybu urobí, mal by to klientovi povedať a ospravedlniť sa. Ja som to pár krát v minulosti neurobil a doplatil som na to. Získať dôveru trvá roky, ale stratiť sa dá v priebehu minút.

6. Vzťahy, ktoré nefungujú, treba ukončiť

Nie všetci ľudia na svete si rozumejú. V biznise to funguje úplne rovnako – niektorí ľudia si rozumejú viac, ako iní. V prípade, že to medzi firmou a kreatívcom nefunguje, treba si to uznať a ísť ďalej, každý svojou cestou. Zlé vzťahy alebo nespokojnosť s prácou za tie peniaze jednoducho nestojí.

7. Treba vždy prekonať očakávania

Vždy sa snažím o to, aby som doručil viac, ako som sľúbil. Niekedy sa to ťažko meria a verím, že často si to moji klienti ani nevšimnú. Tí, ktorí si to však všimnú, to určite ocenia.

Na druhú stranu si treba dávať pozor, aby to niektorí nezačali zneužívať. Aj to sa stáva, a najmä na Slovensku sa to bohužiaľ stalo akousi zvyklosťou mnohých.

8. Treba si vážiť klientov, ktorí dokážu oceniť dobre odvedenú prácu

Podnikateľov, ktorí dokážu oceniť dobre odvedenú kreatívnu prácu, nie je až tak mnoho. Preto si ich treba nesmierne vážiť a dávať si veľký pozor, aby ste nikdy nepodkopali ich dôveru.

2 typy klientov

Potom tu je ešte rozdelenie na klientov, ktorí vás berú skôr ako experta na počítače, a nie kreatívneho digitálneho umelca. Títo väčšinou majú akú takú predstavu o výsledku vo svojej hlave a od vás očakávajú, aby ste vytvorili to, čo by najradšej urobili oni sami, keby vedeli, ako to urobiť. Úprimne, tento typ klientov je ten najhorší možný. Človek urobí návrh podľa podkladov a predstáv, aké dodal, o klient nakoniec celý návrh zmetie zo stola s nejakým abstraktným vysvetlením štýlu „Nepáči sa mi to“, „Nie je to dobré“, alebo „Skúste niečo živšie“. Tento typ klientov si nedá tak ľahko poradiť a dá sa ľahko ovplyvniť ich vlastným názorom.

Grafik podnikateľovi nehovorí, ako má riadiť jeho firmu, tak prečo podnikateľ hovorí grafikovi, ako má vyzerať dobrá webová stránka

Potom je tú druhý typ klientov, ktorí rozumejú tomu, prečo si vás najali. Vedia, že vy ste ten expert na grafiku či web dizajn, teda podľa všetkého viete, čo robíte. Títo klienti rešpektujú váš názor a „dajú si poradiť“. Títo klienti vedia, že čo poviete, nie je váš osobný názor, ale názor odborníka podložený faktami, odbornými článkami, výskumom, alebo vlastnými skúsenosťami. Tento typ klientov je podľa mojej osobnej skúsenosti veľmi vzácny – a všetko vzácne si treba vážiť.

9. Veľké množstvo podnikateľov má problém s organizáciou ich vlastného času a dokumentov

Z mojich skúseností viem, že len mizivé percento malých podnikateľov sa vzdeláva. Väčšina z nich si podľa všetkého myslí, že keďže sú v biznise už dlhú dobu a biznis im funguje, všetko, čo potrebujú, už vedia. Opak je však podľa mojich skúseností pravdou.

Mnoho majiteľov (malých) firiem na Slovensku má problém s organizáciou svojho vlastného času. Väčšinou to je tým hlavným dôvodom, prečo „majú veľa roboty“, alebo prečo „nestíhajú“ odpisovať na emaily. Ani jeden z podnikateľov, s ktorými som bol v kontakte, nepraktizuje „Inbox Zero“, resp. ani nevie, čo to vlastne je. (Ak sa mýlim, dajte mi vedieť, rád svoje vyhlásenie upravím.)

10. Osobné stretnutia sú dôležité (hlavne na začiatku vzťahu)

Za 7 rokov môjho pôsobenia som mal len veľmi málo projektov a zákaziek, ktoré prebehli bez úvodného osobného stretnutia. Osobné stretnutie na začiatku vzťahu je dôležité, pretože dokáže o osobe toho povedať omnoho viac, ako riadky emailu, alebo telefonický hovor.

Slovná komunikácia tvorí iba 10-40% všetkej ľudskej komunikácie. Zvyšných 60-90% tvorí výraz tváre, očný kontakt, gestikulácia, držanie tela a iné časti bezslovnej komunikácie. Preto je osobný kontakt na začiatku každého nového vzťahu dôležitý.

11. Osobné stretnutia sú často úplne zbytočné

Na začiatku spolupráce je osobné stretnutie veľmi dôležité, ako sme si povedali v predchádzajúcom bode. Bohužiaľ, na Slovensku sú osobné stretnutia stále v móde aj počas práce na projekte, alebo hocikedy, keď si na to klient zmyslí.

Často sa mi stalo, že som išiel na stretnutie za klientom iba preto, aby som si za 30 minút vypočul niečo, čo mohlo byť napísané v jednom emaily do piatich viet. Môj klient zabil 30 minút namiesto piatich, a ja som zabil 60-90 minút (vrátane cesty na stretnutie), ktoré som mohol využiť na kreatívnu prácu na projekte pre klienta, alebo na mojich osobných projektoch.

Dôvody, prečo majú majitelia firiem potrebu sa stretávať:

  1. Sú na to zvyknutí. Mítingy sú štandardnou súčasťou firemnej kultúry už dlhú dobu.
  2. Berú to ako samozrejmosť, ktorú očakávajú. Základom tejto domnienky je taktiež bod číslo 1.
  3. Boja sa, že do emailu sa nevyjadria dostatočne jasno, alebo že daný problém dokážu vyjadriť lepšie osobne.

Najhorším z týchto bodov je bod číslo 2. Keďže stretnutia hocikedy, keď si na to majiteľ firmy zmyslí, berú ako samozrejmosť, neočakávajú, že by mali za stretnutia platiť. Lenže časté stretnutia berú čas, ktorý grafikovi nikto naspäť nedá, a ktorí mohol byť použitý na prácu, za ktorý by grafik dostal zaplatené.

12. Slovensko je pozadu oproti svetovým trendom minimálne o niekoľko rokov

Slovensko je oproti svetovým trendom tradične pozadu o niekoľko rokov a to je vidieť hlavne v sfére využívania digitálnych technológií.

2 hlavné dôvody, prečo je Slovensko pozadu oproti svetovým trendom

  1. Veľmi málo ľudí a podnikateľov hovorí plynulou angličtinou. Nie sú preto schopní dostať sa k relevantným, hodnotným informáciám z prvej ruky.
  2. Slováci milujú svoju zónu komfortu a neradi sa učia novým veciam. To platí hlavne pre zamestnancov, ale aj pre majiteľov firiem. Veď „keď niečo funguje, prečo to meniť“, nie? Lenže s takýmto myslením sa človek, ani jeho biznis nikdy neposunie vpred.

13. Musíš sa neustále vzdelávať

Stagnácia neexistuje. Človek/firma buď napreduje, alebo upadá

Túto pravdu som sa naučil tým tvrdým spôsobom. Keď sa mi najviac darilo a zákazky sa hrnuli, pomaly som sa prestal zaujímať o nové technológie a pracovné postupy. Nesledoval som vývoj môjho odvetvia a svetové trendy. Doslova som zaspal dobu. Vedel som robiť perfektne veci, ktoré pomaly upadali do zabudnutia. Celý svet totiž začal používať nové technológie a nové grafické postupy, o ktorých som ja nič nevedel.

Trvalo mi nejakú dobu, kým som si to uvedomil a určite som vďaka tomu stratil mnoho klientov. Začal som sa preto opäť zaujímať o dianie v mojom odvetví, vzdelávať sa a skúšať nové pracovné postupy. Za niekoľko mesiacov som bol späť v hre a produkoval som kvalitu, ako nikdy predtým.

Odvtedy som sa neprestal vzdelávať. Patrí to k súčasti mojej práce s modernými digitálnymi technológiami, ktoré starnú tak neuveriteľne rýchlo. „Adapt or die!“, hovorí sa a je to absolútnou pravdou.

Záver

Človek sa učí celý život. Platí to v súkromnom živote, ako aj v biznise. Mojich prvých 7 rokov v biznise bolo plných úspechov, aj pádov. Naučil som sa toho mnoho a som si istý, že toho na mňa ešte mnoho čaká. Som pripravený ísť ďalej, na ďalší level :)

Máš aj ty nejaké skúsenosti s podnikaním? Na internete, alebo offline? Aká je najväčšia skúsenosť, ktorú ti podnikanie dalo? Podeľ sa s nami v komentári pod článom.

Máš k článku otázku alebo pripomienku?

Páčil sa ti tento článok? Chceš sa podeliť o svoje osobné skúsenosti? Napíš mi do diskusie nižšie. Odpovedám na každý komentár.

Zdieľaj na FacebookZdieľaj na TwitterPošli cez Whatsapp
Tags: Evolution Studio
Zdieľaj na FacebookZdieľaj na TwitterPošli cez Whatsapp
Previous Post

Ako sa dostať znova na koňa. 5 tipov na odbúranie depresie a negatívnych myšlienok

Next Post

7 dôvodov, prečo je otázka „Prečo?“ taká dôležitá pre dosiahnutie úspechu v živote

Next Post
Fotka priesvitného obrazu bez plátna. Na pozadí nádherná austrálska pláž

7 dôvodov, prečo je otázka "Prečo?" taká dôležitá pre dosiahnutie úspechu v živote

Odoberať komentáre k tomuto obsahu
Upozorniť ma
guest

guest

8 komentárov
Najnovšie
Najstaršie Najlepšie hodnotené
Inline Feedbacks
View all comments
JakubSpitzer
JakubSpitzer
pred 10 rokmi

Dobre a pravdivo napísané. Bohužiaľ stále to platí a nie len na Slovensku, žijem a rozvíjam svoj business štrvtý rok v Brne a musím povedať, že je tu ten prístup skoro rovnaký, ale niet sa čomu čudovať keď sme tak blízko :) Mal som tú možnosť pracovať pre pár veľkých klientov sídliacich v Nemecku ako designer a ten prístup bol o dosť rozdielny. V niektorých prípadoch až moc, nie len že tie nároky boli brutálne a prístup bol strašne buzerujúci, na druhú stranu rešpektovali človeka a remeslo :) Je pravda, že sa netreba zastaviť, mám s tym skúsenosti, ten aspekt… Celý komentár »

0
Odpovedať
Lubo Jurik
Lubo Jurik
pred 10 rokmi
Odpoveď na  JakubSpitzer

Ahoj Jakub.

S Nemcami pracovne skusenosti nemam, takze to neviem posudit. Inak si to celkom pekne zhrnul. Jasne, Cesko je na tom velmi podobne ako Slovensko, mame rovnaku historiu, kulturu a mnoho ineho.

Dakujem za pochvalu. Som rad, ked vidim, ze moje clanky niekomu nieco daju :)

Ked robis pre agentury, tak to mas este jednoduchsie stat sa nezavislym na lokalite. V podstate agenturu nezaujima kde si, ale ake vysledky podavas, nie? Ci tym myslis, ze si zamestnany v agenture a teda fyzicky tam musis byt pritomny?

Aj tebe nech sa dari! :)

0
Odpovedať
JakubSpitzer
JakubSpitzer
pred 10 rokmi
Odpoveď na  Lubo Jurik

Pracujem ako freelancer na živnosť :)
Ano je to pravda, agentúru nezaujíma kde si. No niektoré vyžadujú, aby som bol na schôdzkach, alebo briefingu ohľadom projektu. No a bohužiaľ niektoré nemajú moc radi keď človek pracuje na diaľku (alebo sa im to neosvedčuje) a tým pádom posúvajú menej práce. Preto teraz riešim vlastnú spoločnosť a budujem klientelu.

Čo je podľa teba lepšie keď cestuješ? Stála a prívetivá klientela (tvoji vlastní klienti ochotní podstúpiť riziko, že pracuješ na diaľku), alebo práca pre agentúry (menej peňazí, viac naťahovačiek, no stálejší prísun práce) ?

0
Odpovedať
Lubo Jurik
Lubo Jurik
pred 10 rokmi
Odpoveď na  JakubSpitzer

Chapem. Ja osobne som nikdy nerobil pre agentury, takze to neviem porovnat. Vzdy som mal iba vlastnych kientov.

0
Odpovedať
Marián Kohn
Marián Kohn
pred 10 rokmi

Súhlasím na 100%. Všetko platí. Vyskúšal som si všetko – zamestnanie, brigády a teraz rozbieham podnikanie a nedá sa to porovnať. Mám slobodu, sám si organizujem čas, vyberám ľudí a klientov na spoluprácu. Som sám sebe pán a nikdy by som nemenil. Jediná firma, kde by som sa dokázal vidieť v pozícii zamestnanca je Google. :-)

0
Odpovedať
Lubo Jurik
Lubo Jurik
pred 10 rokmi
Odpoveď na  Marián Kohn

Super Marian! Som rad ze sa ti dari. PS: ja by som nechcel pracovat ani pre Google ;)

0
Odpovedať
Dano
Dano
pred 11 rokmi

Nepodnikam, ani nie som zivnostnik a popravde ked to citam, neviem ci by som mal nervy na tych klientov. Ja len napisem k tomu vystiznemu: „Slováci milujú svoju zónu komfortu a neradi sa učia novým veciam. To platí hlavne pre zamestnancov, ale aj pre majiteľov firiem. Veď “keď niečo funguje, prečo to meniť”, nie?“ a velmi dobre na to navazuje posledny bod, ze sa clovek musi stale vzdelavat. Neuveritelne mnozstvo ludi z mojho okolia, ktori presli mojim zivotom, ci uz znami, priatelia, ludia v pracach a na brigadach su neuveritelne, ked to tak musim povedat, ovce. Nechavaju so sebou hybat,… Celý komentár »

0
Odpovedať
Lubo Jurik
Lubo Jurik
pred 11 rokmi
Odpoveď na  Dano

Ahoj Dano. Dik za paradny koment. Zosumarizoval si to naozaj skvelo. O tom, ze si priemerom 5tich ludi, s ktorymi si najviac v kontakte, som uz pocul davnejsie. Dokonca mam na danu temu a na temu negativnych ludi nachystany clanok. Presne preto je vynikajuce, ze existuje internet. Aj ked momentalne si (ci chces, alebo nie) v kontakte s negativnymi ludmi a/alebo ludmi, co necitia potrebu rast a vzdelavat sa, vdaka internetu mas moznost komunikovat s ludmi, ktori taki nie su. Presne to bol hlavny dovod, preco som zacal pisat samsebepan.sk – aby sa vytvorila komunita podobne zmyslajucich ludi, ktori vedia,… Celý komentár »

0
Odpovedať

Populárne za posledný mesiac

  • Trending
  • Comments
  • Latest
ADHD u dospelých

ADHD – Problémy, ktoré spôsobuje porucha pozornosti a hyperaktivita u dospelých a ako sa s nimi vysporiadať

5. októbra 2015
Čo som sa naučil za mesiac na Filipínach

Čo som sa naučil za mesiac na Filipínach

1. januára 2017
Randenie s Kórejkou

Čo som sa naučil za 3 roky vzťahu s Kórejčankou a tip, ako zistiť, či je váš partner pre vás ten pravý

8. augusta 2013
Život v Južnej Kórei

Čo som sa naučil za 3 mesiace v Južnej Kórei, v čom je kórejská kultúra iná ako tá naša a prečo Kóreu milujem

1. decembra 2014
Sám Sebe Pán Show s Lukášom Čechom

Lukáš Čech: „Uvedom si, čo je tvojou definíciou bohatstva“Sám Sebe Pán Show #11

0
Vytvor si nové pozitívne návyky

Ako si vytvoriť dobré návyky 10. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

0
Nerieš, čo si o tebe myslia iní 9. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

Nerieš, čo si o tebe myslia iní 9. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

2
Vytvor si svoje zošity šťastia

Prečo a ako si vytvoriť Zošity šťastia 8. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

2
Vytvor si nové pozitívne návyky

Ako si vytvoriť dobré návyky 10. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

22. júna 2023
Nerieš, čo si o tebe myslia iní 9. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

Nerieš, čo si o tebe myslia iní 9. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

15. júna 2023
Vytvor si svoje zošity šťastia

Prečo a ako si vytvoriť Zošity šťastia 8. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

28. mája 2023
Urob dobrý skutok

Prečo robiť dobré skutky a ako začať ešte dnes 7. lekcia z kurzu Šťastný Ako Pán

7. mája 2023

Najnovšie komentáre

  • Lubo Jurík k článku Z pesimistu na optimistu, alebo základy pozitívneho myslenia + tip ako si zaručene zlepšiť náladu za menej ako 15 sekúnd: “Ahoj Zuzka. To je ťažko povedať. Pre niekoho [ukazuje prstom na seba] to môže byť celoživotná úloha :)” mar 9, 09:47
  • Zuzana k článku Z pesimistu na optimistu, alebo základy pozitívneho myslenia + tip ako si zaručene zlepšiť náladu za menej ako 15 sekúnd: “Zdravím,ako dlho trvá kým sa pesimista stane optimistom?dakujem” mar 2, 14:36
  • Lubo Jurík k článku Prečo som po 4 mesiacoch vegánstva opäť začal jesť mäso + čo som sa naučil: “Díky za komentár, Marián :)” feb 24, 04:23
  • Marian k článku Prečo som po 4 mesiacoch vegánstva opäť začal jesť mäso + čo som sa naučil: “Ahojte, nie som vegan, ani vegetarián, mám rád zvieratká a možno ich viac ochraňujem a ľúbim ako podaktorí vegáni, pracujem…” feb 8, 07:50
  • Lubo Jurík k článku Aký je život v Kuala Lumpur v Malajzii Čo som sa naučil za 3 mesiace žitia v Kuala Lumpur: “Ahoj Ľubka. Zvyčajne je veľký rozdiel medzi hlavným mestom a zvyškom krajiny. Podobne je to aj na Slovensku :D Good…” jan 4, 05:58

Všetky kategórie

  • ADHD dospelých (3)
  • Cestovanie a život v Ázii (23)
  • Čo som sa naučil (18)
  • Dosahovanie cieľov (11)
  • Nezaradené (2)
  • Osobné ciele (11)
  • Podcast (11)
  • Prekonávanie strachu (6)
  • Rozhovory (4)
  • Šťastný život (41)
  • Vzťahy (13)
  • Zarábanie na internete (24)

Všetky témy

ADHD ako ušetriť ako zarobiť na internete blogovanie cestovanie cvičenie depresia digitálni nomádi emócie Evolution Studio Južná Kórea Kurz Šťastný Ako Pán láska láska k aziatkám Malajzia moje ciele motivácia myslenie negatívne myslenie networking pasívny príjem podcast podnikanie podnikanie cez internet pozitívne myslenie pre mužov problém so sústredením sebadôvera sebavedomie sex Slovensko som vďačný strach Taiwan Thajsko tvorba online kurzu video vzťah na diaľku vzťahy Zarábaj Ako Pán zdravie Ázia úspech život v zahraničí život v Ázii
Sám Sebe Pán

Čauko, volám sa Lubo

Už 10 rokov som nezávislý na lokalite - živím sa prácou z môjho laptopu, nech sa nachádzam kdekoľvek. Doteraz som žil vo Veľkej Británii, Austrálii, Thajsku, Južnej Kórei, Malajzii, Vietname a na Taiwane, a cestoval a pracoval zároveň aj na Srí Lanke, Filipínach, v Singapure, Hong Kongu, Japonsku, Taliansku a Nemecku. Aktuálne žijeme s mojou manželkou v meste Chiang Mai v Thajsku.

Na blogu Sám Sebe Pán píšem o pozitívnom myslení, seba motivácii a prekonávaní samého seba, zatiaľ čo v podcaste sa zhováram s rôznymi inšpiratívnymi ľuďmi. Napísal som a publikoval knihu Láska k Aziatkám.

Čo aktuálne čítam

Sám Sebe Pán Show

Apple PodcastsSpotifyRSS

Chceš dostávať nové články a podcasty Sám Sebe Pán emailom?

Pridaj sa k našej komunite 868 ľudí, ktorí chcú prekonávať samých seba. Buď informovaný o nových článkoch a podcastoch zadarmo priamo na svoj email. Táto služba je a vždy bude zdarma a z odberu sa budeš môcť kedykoľvek odhlásiť.

Sám Sebe Pán je pre všetkých, ktorí majú záujem zmeniť svoj život a niečo v ňom dokázať, no hlavne pre všetkých, ktorí majú záujem žiť nekonvenčný život.

Ak sa chceš k nám pridať, prihlás sa k odoberaniu článkov z tejto stránky, alebo nás lajkni na Facebooku. Tešíme sa na teba.

Čo tu nájdeš

  • Blog
  • Podcast
  • Newsletter
  • Zoznam kategórií
  • Zoznam tém
  • Najčítanejšie články

Zisti viac

  • O projekte
  • O autorovi
  • Manifest
  • Bucket List
  • Šťastný zoznam
  • Prednášky

Páči sa ti tu? Pridaj sa k nám

  • Newsletter
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram

© 2013 – 2025 Sám Sebe Pán
O branding, web stránku a jej zabezpečenie sa stará Brandbonsai

  • Nastavenia cookies
  • Kontakt

Pre tvoj lepší online zážitok používame súbory cookies. Vďaka nim presnejšie analyzujeme návštevnosť, prispôsobujeme reklamu a používateľské nastavenia. Súhlasíš so spracovaním súvisiacich osobných údajov? 

No Result
View All Result
  • ✍️ Blog
    • Najnovšie články
    • Najpopulárnejšie za 30 dní
    • Najčítanejšie články všetkých čias
    • Najnovšie komentáre
    • Zoznam kategórií
    • Zoznam tém / značiek
  • 🎙 Podcast
    • Najnovšie podcasty
    • Najpočúvanejšie za 30 dní
    • Najpočúvanejšie podcasty všetkých čias
    • Podcast na Spotify ⧉
    • Podcast na Google Podcasts ⧉
    • Podcast na Apple Podcasts ⧉
  • ✉ Newsletter
  • ℹ Zisti viac
    • O projekte Sám Sebe Pán
    • O autorovi
    • Manifest
    • Bucket List
    • Šťastný zoznam
    • Prednášky
    • Kontakt

wpDiscuz
8
0
Napíšte nám do komentárov.x
()
x
| Odpovedať
Sám Sebe Pán
Základné informácie

Cookies sú malé textové súbory, ktoré sa uložia na disk v tvojom počítači, keď navštíviš nejakú web stránku, ktorá ich používa. Daná web stránka má potom pri tvojej ďalšej návšteve možnosť informácie uložené v daných cookies prečítať a použiť pre zlepšenie tvojho zážitku z používania danej web stránky.

Svoje cookie nastavenia môžeš zmeniť v jednotlivých záložkách na ľavej strane tohto okna, alebo môžeš povoliť všetky cookies kliknutím na tlačidlo "Povoliť všetko".

Nevyhnutné cookies

Tieto cookies zabezpečujú riadne fungovanie našej web stránky, napríklad zabezpečujú funkciu prihlásenia sa do užívateľského konta na stránke, ukladanie tovaru do nákupného košíka, či odhaľujú pokusy o neoprávnené prihlásenie sa do konta. Bez týchto cookies by naša web stránka riadne nefungovala, ich použitie je nevyhnutné a preto si od teba nepýtame súhlas na ich používanie.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Marketingové a reklamné cookies

Tieto cookies používame na to, aby sme ti na našej stránke vedeli zobrazovať obsah, ktorý ťa podľa tvojich predchádzajúcich preferencií zaujíma, a tiež za účelom zobrazovania reklamy na základe tvojich záujmov. Cookies tohto typu ukladáme iba na základe tvojho súhlasu.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Zásady ochrany osobných údajov

Detailné informácie o cookies a ochrane osobných údajov nájdeš v našom dokumente Ochrana osobných údajov.