Odkedy cestujem a žijem v zahraničí ako digitálny nomád, túžil som po tom zorganizovať na Slovensku stretnutie slovenských digitálnych nomádov. Keď som sa z Ázie vrátil na Slovensko po prvý krát v roku 2015, nenašiel som si na to dostatok času. Začiatkom roku 2016 sa mi však ozvala Edita Bednárová. Jej plánom bolo otvoriť v Prievidzi nové coworkingové centrum a písala mi s tým, či nemám záujem o spoluprácu. Napadlo mi, že spoločne by sme mohli môj sen – usporiadanie konferencie pre digitálnych nomádov – reálne uskutočniť. Edita bola nápadom nadšená a tak vznikol Festival Digitálnych Nomádov Bojnice 2016, prvá oficiálna konferencia digitálnych nomádov na Slovensku.
Ako zorganizovať podujatie v extrémne krátkom čase
Edita mi napísala prvý email 23. januára 2016. Odvtedy sme si vymenili niekoľko emailov, ale aktívne sme na festivale začali pracovať až 6. mája, teda presne 57 dní pred samotným dňom podujatia, ktorého konanie sme stanovili na 2. júla 2016.
Neviem koľko času venovala organizácii podujatia Edita a jej tím, ale ja som jej venoval presne 32,5 hodiny. Z toho 9,5 hodiny som strávil prípravou mojej prezentácie, keďže som bol jedným z prednášajúcich. Celé podujatie, ktoré malo 6 kvalitných prednášajúcich, niekoľkých sponzorov, a na ktoré prišlo 50 ľudí, som zorganizoval za 23 hodín čistého času, čo je menej ako 3 pracovné dni. Ako som už však písal, tento čas bol rozvrhnutý do necelých dvoch mesiacov.
Ponaučenie: Ľudia preceňujú, čo dokážu urobiť za deň, a podceňujú, čo dokážu urobiť za mesiac.
Ako zorganizovať podujatie za extrémne málo peňazí
Okrem toho, že nám organizácia festivalu nezabrala ani 2 mesiace, taktiež nás nestála ani veľa peňazí. Vlastne, mňa stála iba 14,76 €. Ako je možné zorganizovať podujatie so šiestimi kvalitnými prednášajúcimi a štýlovou lokalitou bez utrácania tisícov eur? Je to možné vďaka sile komunity. Všetko, čo sme potrebovali, sme získali barterom, formou dobrovoľníctva alebo sponzoringom.
Organizácia podujatia nebola iba na mne. Spoluorganizátorkou bola Edita Bednárová a jej tím okolo Coworkingu Hajcman. S organizáciou nám však pomohlo aj niekoľko dobrovoľníkov z komunity digitálnych nomádov, ktorým som všetkým nesmierne vďačný.
Prenájom miestnosti v Kúpeľnej kaviarničke v kúpeľoch v Bojniciach – vrátane laptopu, projektoru a ozvučenia – sme mali zadarmo. My sme získali skvelú lokalitu pre zorganizovanie nášho podujatia, zatiaľ čo kaviareň zarobila na nápojoch a zákuskoch, ktoré si objednali návštevníci podujatia – vrátané prednášajúcich a nášho tímu.
Piati prednášajúci získali za ich prednášku VIP členstvo v mojom kurze Zarábaj Ako Pán™. Členstvo dostali aj fotograf, ktorý celé podujatie fotil, a kameraman, ktorý nahrával všetky prednášky. Hodnota jedného členstva bola vtedy 97 €, no mňa to nestálo nič, keďže mi bolo jedno, či budem mať v kurze o 7 ľudí viacej, alebo nie.
Plagáty sme získali ako sponzorský dar od Coworkingu Hajcman.
Nálepky, ktoré sme dávali za dobrovoľné vstupné, sme získali ako sponzorský dar od projektu Zelený bicykel.
Mediálni partneri Jaspravím.sk, Cestovanie.Sme.sk, Čodnes.sk a Kadetade.com o nás napísali a tým nám urobili reklamu výmenou za ich propagáciu počas podujatia. Mediálnymi partnermi boli aj moje projekty Sám Sebe Pán™ a Slováci Na Cestách.
Doménu festivalnomadov.sk pre web stránku podujatia zasponzoroval môj online kurz Zarábaj Ako Pán™. Webhosting nás nestál nič, pretože sme použili zdieľaný hosting, ktorý tak či tak musím platiť kvôli iným projektom.
Moje celkové náklady na organizáciu
- 14,76 € – Doména festivalnomadov.sk
Ponaučenie: Vyhovárať sa na nedostatok peňazí ti nijako nepomôže. Mať veľa peňazí všetko v tvojom živote zjednoduší, ale uvedom si, že úžasné veci sa dajú robiť aj bez veľkého kapitálu.
Návštevníci podujatia nám dobrovoľne prispeli sumou 3,97 € na osobu
Festival Digitálnych Nomádov som nechcel organizovať za účelom zisku. Robil som ho z lásky ku komunite, pre ľudí. Preto sme sa rozhodli vstupné vyberať iba ako dobrovoľné. Na naše prekvapenie nám však návštevníci podujatia darovali podstatne viac peňazí ako sme očakávali. Spolu nám bolo darovaných 141 €, ktoré stále máme a ktoré budú použité na organizáciu ďalšieho ročníka podujatia.
Ponaučenie: Keď robíš niečo s láskou a pre ľudí, nie iba za vidinou zisku, ľudia to ocenia.
Hodnotenie podujatia samotnými návštevníkmi
Niekoľko dní po skončení festivalu sme sa účastníkov opýtali niekoľko otázok, na ktoré mohli anonymne odpovedať. Tu sú niektoré z nich.
Ako hodnotíš prednášky?
„Každý speaker mi podal zaujímavé info, ktoré viem v budúcnosti zužitkovať.“
„Všetci rečníci boli odborníci na svoju tému, mali výborne pripravenú prezentáciu.“
„Dobrá variabilita rečníkov.“
Prečo by si festival odporučil svojim kamarátom?
„Skvelý obsah, skvelí ľudia.“
„Dobré nápady, výborná atmosféra.“
„Pretože je to možnosť ako sa nezblázniť z toho, že robíte roky prácu, ktorá vás nenapĺňa.“
„Festival je úžasnou príležitosťou dozvedieť sa nové informácie, ktoré sa im na cestách v
budúcnosti určite hodia. Navyše môžu spoznať veľa super ľudí s podobne dobrodružným
duchom.“
„Asi najjednoduchší spôsob ako spoznať množstvom veľmi inšpiratívnych ľudí ☺ Možnosť
nadviazať kontakty s ľuďmi s podobnými záľubami a spoločnou vlnovou dĺžkou ☺“
„Veľa zaujímavých ľudí (ktorých bežne nestretnem), pohľad do „zákulisia“ ich fungovania. Výborná neformálna atmosféra, skvelý podnik a prostredie. Naozaj inšpiratívne podujatie.“
„Veľa praktických informácii, ktoré sa dajú využiť pri cestovaní, daňovom zaťažení, atď.“
„Pretože to otvára ľuďom nie len obzory ale aj možnosti.“
Máš pre nás nejaký záverečný odkaz?
„Ďakujem za možnosť byt účastníkom a teším sa na druhý ročník ☺“
„Bolo to super, a napriek môjmu veku ma to veľmi motivovalo.“
„Na prvý ročník to bolo skvelé, užili sme si to…“
„Ďakujem veľmi pekne, že som sa aj ako domorodec z Bojníc mohol sa zúčastniť takejto akcie, ktorá bola dobrou reklamou pre ľudí z nášho regiónu, ktorí pracujú mimo PD asi. Aj keď som nebol 100% cieľovým jedincom, keďže pracujem v BA ako ITečkár, ale rozšírilo to moje obzory. Ďakujem Vám aj za reklamu Bojniciam pre ľudí z ďalej ☺“
„Veľa šťastia a nech každý ďalší festival je ten najlepší ☺“
„Len tak ďalej, veľký palec hore ☺“
Ako hodnotím podujatie ja sám
Aj napriek tomu, že Festival Digitálnych Nomádov bolo naše prvé podujatie podobného typu a na jeho prípravu sme nemali mnoho času ani financií, podujatie malo úspech a ľuďom sa páčilo. Nezaobišlo sa však bez organizačných chýb.
Lokalita nemala všetky potrebné parametre
Najväčšou sťažnosťou ľudí na festivale bolo teplo v miestnosti a slabá klimatizácia. Toto bolo niečo, čo sme si všimli ihneď ako sa miestnosť zaplnila, bohužiaľ však s tým zamestnanci kaviarne nevedeli nič urobiť.
Ponaučenie: Nabudúce sa musíme dopredu uistiť, že miestnosť bude mať kvalitné vetranie a prostredie nebude príliš hlučné.
Miesto podujatia nebolo dobre označené a bolo náročné ho nájsť
Na naše prekvapenie prišlo na naše podujatie mnoho ľudí z iných miest Slovenska. Okrem ľudí z prievidzského okresu sme mali účastníkov z Bratislavy, Košíc, Ružomberku, Žiliny, Malaciek, Skalice, Sniny, Trenčína či Partizánskeho. Jeden účastník prišiel dokonca až z Brna. A práve títo účastníci, ktorí Bojnice a bojnické kúpele nepoznali, mali veľký problém zistiť, kde majú zaparkovať a kde presne sa festival odohráva.
Ponaučenie: Lokalita podujatia musí byť vybraná strategicky, najlepšie s parkovaním, a účastníkov treba do miesta konania nasmerovať tak, aby ho našli rýchlo a jednoducho.
Prednášky boli krátke a priebeh podujatia príliš uponáhľaný
Môj pôvodný plán bol urobiť prednášky formou TED, teda krátke a výstižné. Prvým dôvodom bolo to, že sme chceli, aby sa podujatie začalo poobede – aby mali ľudia z iných miest Slovenska možnosť pricestovať v ten deň. Druhým dôvodom bolo, že sme chceli, aby sa festival skončil navečer, aby sme sa mohli spoločne presunúť do nejakého baru na pohárik či minerálku, a mali možnosť sa porozprávať a lepšie spoznať – či už my organizátori a prednášajúci, alebo aj samotní účastníci. Keďže prednášajúci bolo až šesť, ich prednášky nemohli byť príliš dlhé kvôli nedostatku času.
Avšak, dnes už viem, že tento model nebol ideálny. Ľudia nechcú mať z podujatia uponáhľaný pocit. Neprekáža im stráviť na podujatí pokojne aj celý deň, ale s viacerými prestávkami a viac uvoľnenou atmosférou. My sme ju nemali kvôli nedostatku času, ktorý sme mali na celé podujatie vyhradený.
Nabudúce podujatie určite začne už od rána, prednášky budú dlhšie a uvoľnenejšie, a prestávky medzi prednáškami budú taktiež predĺžené. Účastníci festivalu tak nebudú mať pocit, že sa musia naháňať za jedlom, aby stihli nasledujúcu prednášku. Dlhšie prednášky tiež ľuďom umožnia sa navzájom zoznámiť s inými účastníkmi festivalu či samotnými prednášajúcimi a organizátormi. Jedna z vecí, ktorá mňa osobne najviac mrzí, je, že som nemal dostatok času porozprávať sa so všetkými, ktorí na naše podujatie prišli. Pritom viem, že niektorí prišli na festival predovšetkým kvôli mojej osobe.
Ponaučenie: Dlhšie prestávky medzi prednáškami uvoľnia atmosféru a umožnia ľuďom komunikovať. Práve networking – možnosť zoznámiť sa s podobne zmýšľajúcimi ľuďmi – je jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia na podobné podujatia chodia.
Festivalu chýbal všeobecný úvod o digitálnych nomádoch
Na naše prekvapenie na podujatie prišlo viacero ľudí, ktorí pojem digitálne nomádstvo nepoznali. Naša akcia ich zaujala ako niečo nové a tak zo zvedavosti prišli. Práve títo ľudia by uvítali, ak by sme na začiatku aspoň zbežne vysvetlili, čo to digitálne nomádstvo vlastne je. Prednášajúci by už potom mohli stavať na tom, že ich publikum má základné znalosti o téme, o ktorej budú hovoriť.
Ponaučenie: Predpokladať, že tvoje publikum vie nejakú informáciu, ktorú si myslíš, že vedia, je chyba. Lepšie je aspoň v krátkosti predstaviť danú tému, dané slovo či danú myšlienku – nech sa aj tí, ktorí o nej ešte nepočuli, dostanú na rovnakú úroveň.
Kvalita fotografií z podujatia bola veľmi nízka
Je mi ľúto, že to musím povedať, ale asi najväčším sklamaním z celého podujatia bola pre mňa kvalita fotografií. Očakával som omnoho viac ako iba niekoľko použiteľných fotiek. Pôvodne mal byť fotografom niekto iný, ten ale nakoniec svoju ponuku zrušil. Bol to svadobný fotograf, ktorého som si preveril, takže som vedel, že jeho fotografie budú skutočne kvalitné. Náhradného fotografa, ktorého vybavil Editin tím, som už však nepreveroval, a to bola chyba. Aspoň nejaké fotografie sú lepšie ako úplne žiadne, ale kvalitné fotografie z prvého podujatia sú skvelým marketingovým nástrojom pre promo nasledujúceho ročníka, a tie my bohužiaľ nemáme.
Ponaučenie: Nie všetko, čo je zadarmo či za lacno, je kvalitné. Kvalitu všetkého treba vždy preveriť dopredu, pretože potom už bude neskoro. Reprezentatívne fotografie z podujatia sú veľmi dôležité a výberu fotografa preto treba venovať dostatočnú pozornosť. Nie každý, kto má dobrý foťák, je aj dobrý fotograf.
Kvalita ozvučenia mohla byť lepšia
Podobne ako s fotografom to bolo aj s ozvučením. Spoliehali sme sa na to, čo nám poskytli v kaviarni, a síce ich technika fungovala, nebolo to ani zďaleka ideálne. Väčšina prezentujúcich sa nakoniec rozhodla prednášať bez mikrofónu. Keďže miestnosť nebola príliš veľká, nebol to problém, no v prípade veľkej miestnosti plnej ľudí by to jednoznačne problém bol.
Ponaučenie: Kvalitné ozvučenie je základom každého podujatia. Keď niekto prednášky nepočuje, na prezentáciu prišiel v podstate zbytočne. Počas nášho prvého ročníka sa to nestalo a rozumieť bolo aj v posledných radoch, ale nabudúce sa musíme uistiť, že máme kvalitné, funkčné ozvučenie.
Promo festivalu pred jeho uskutočnením nebolo dostatočné
Od mnohých ľudí sme po skončení festivalu dostali informáciu, že by veľmi radi prišli, ale nevedeli, že sa dané podujatie vôbec konalo. Tu nás obmedzoval náš rozpočet, no v budúcnosti do marketingu určite zainvestuje viac času, aj peňazí.
Ponaučenie: Marketing pred podujatím je veľmi dôležitý, pretože ak ľudia o tvojom podujatí nevedia, zaručene naň neprídu. Promovaniu je potrebné venovať viac pozornosti a finančných prostriedkov.
Chýbala jednoduchá možnosť ubytovania sa
Keďže mnoho ľudí pricestovalo do Bojníc z iných miest Slovenska, či dokonca z Čiech, mnohí mali záujem o prenocovanie. Keďže mnoho ľudí si ubytovanie nenašlo, ihneď po skončení festivalu sa ponáhľali domov, pretože ich ešte čakala často niekoľkohodinová cesta. Moja prednáška bola úplne posledná a niektorí ju ani nevideli, pretože jednoducho museli odísť už skôr.
Ponaučenie: Zabezpečením vhodného ubytovania pre záujemcov výrazne zjednodušíme ich plánovanie a prípravu, a umožníme im podujatie si viac užiť.
Všetky prednášky boli nahrávané a sú dostupné na zakúpenie
Všetky prednášky sú bonusovou súčasťou môjho prémiového kurzu Zarábaj Ako Pán™. Ide spolu o 6 videoprednášok, pričom každá z nich trvá okolo 30 minút. Tí, ktorí nemajú záujem o zakúpenie kurzu Zarábaj Ako Pán™, ale chceli by si zakúpiť všetky prezentácie z festivalu, majú možnosť tak urobiť na stránke 6 videoprednášok z Festivalu Digitálnych Nomádov Bojnice 2016. Profit z predaja prednášok nejde do môjho vrecka, ale 100% získaných peňazí pôjde do organizovania ďalšieho ročníka festivalu. Ak máš záujem o získanie doživotného prístupu k daným prednáškam, a pritom chceš náš festival podporiť, teraz máš na to skvelú príležitosť.
Krátke zostrihy z prednášok
Zostrih z celého podujatia
Alex Kováčová – Ako cestovať po svete a zarábať ako travel bloger
Jana Bieliková – Ako si ako digitálny nomád znížiť daňové zaťaženie
Edita Bednárová: Ako cestovať po svete a zarábať ako projektový konzultant
Dušan Kráľ – Ako vyhľadať lacné letenky kamkoľvek
Roland Vojkovský – Ako som cez internet zarobil svojich prvých 1000 €
Lubo Jurík: Ako vytvoriť predajnú stránku, ktorá predá čokoľvek
Chceš, aby sa uskutočnil aj Festival Digitálnych Nomádov 2017? Ukáž nám svoju podporu a pomôž nám získať grant v hodnote 3000 €
Spoluorganizátorka festivalu Edita Bednárová pod záštitou jej Coworkingu Hajcman požiadala Nadáciu VUB o komunitný grant na zorganizovanie budúceho ročníka Festivalu Digitálnych Nomádov. Naše podujatie postúpilo prvým kolom a dostalo sa do zoznamu najlepších 6 projektov pre Trenčiansky kraj. Do 20. novembra 2016 prebieha hlasovanie, na základe ktorého sa rozhodne, ktoré tri projekty daný grant získajú. Pomôž nám byť jedným z nich – zaberie ti to menej ako 3 minúty.
Ako môžeš zahlasovať za Festival Digitálnych Nomádov Prievidza 2017
- Navštív web stránku súťaže.
- V spodnej časti stránky vyber Trenčiansky kraj (TN).
- Klikni na zelené tlačidlo „Hlasovať“ pre projekt Festival Digitálnych Nomádov Prievidza 2017.
- Zadaj svoje telefónne číslo a klikni na tlačidlo „Zaslať kód“.
- Na tvoj telefón príde bezplatná sms správa s overovacím kódom.
- Overovací kód zadaj do textového pola a klikni na tlačidlo „Zaslať kód“.
- Ak chceš pomôcť ešte viac, zdieľaj prosím náš projekt na svojom Facebooku, nech môžu zahlasovať aj tvoji kamaráti.
Ak sa nám spoločne podarí získať grant v hodnote 3000 €, môžeš si byť istý tým, že Festival Digitálnych Nomádov 2017 bude pecka. Spoločne to dokážeme!
– Lubo Jurík, 12. novembra 2016, Chiang Mai v Thajsku